U bent hier

OR & Medezeggenschap
Rapporteren1. Het doel van rapporteren1.5 Doelgroepen en stakeholders

1.5 Doelgroepen en stakeholders

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2015

Elke rapportage bedient een bepaalde doelgroep. Bij het opstellen van rapportages moet u goed voor ogen houden voor wie de informatie is bestemd en voor wie deze beschikbaar en toegankelijk is:

  • Marketingrapportage is bestemd voor verkoopafdelingen en klantgroepen.
  • HRM-gerelateerde rapportage is gericht op de individuele medewerker, de afdeling personeel en organisatie (P&O) en in geval van ziekteverzuim de arbodienst.
  • Financiële rapportage vindt zijn weg naar het management, de bestuurders en stakeholders (aandeelhouders), uw bank en uitvragende partijen zoals de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Kamer van Koophandel (KvK).

Zorgvuldig omgaan met rapportages is een groot goed. Een balans is voor een verkoopmanager nauwelijks interessant, zijn interesse gaat uit naar omzetten per klantgroep. Een gespreksverslag van een functioneringsgesprek legt u niet ter inzage in de kantine.