12. Het opstellen van een RI&E-document
Hoe groot (of klein) uw organisatie ook is, er geldt een wettelijke verplichting om een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) uit te voeren. Het is een eis die voortvloeit uit de Arbeidsomstandighedenwet. Een organisatie moet nagaan welke risico’s werknemers lopen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden en deze vastleggen in een RI&E-document. Een inspannende rapportageklus, maar niet onoverkomelijk als u weet waarop u moet letten.
Het werk houdt niet op als de risico’s zijn geïnventariseerd. De volgende stap in het proces behelst het treffen van maatregelen om de vastgelegde risico’s te verkleinen of op te lossen. Naar aanleiding van deze RI&E ontstaat er een document en een plan van aanpak dat op maat is gesneden voor de organisatie. Het document moet regelmatig worden nagekeken, terwijl ook de inventarisatie van mogelijke risico’s continu voortgaat: zijn er nieuwe risico’s ontstaan? Kunnen oude risico’s door nieuwe, betere maatregelen worden opgelost?