U bent hier

7. Andere rapportage­systemen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2015

Organisaties drijven op informatie. In alle geledingen van een organisatie zijn uw werknemers dagelijks bezig met de vastlegging van informatie. Naast Excel maken ze hierbij steeds vaker gebruik van rapportagesystemen waarbij alle informatie online of in de cloud wordt beheerd. Naast applicaties voor de financiële administratie (SBR), zijn er systemen voor klantrelatiebeheer (CRM) en personeelsbeheer (HRM). Een ERP-systeem bestrijkt de totale bedrijfsvoering.

kwaliteits­management

technologie

De rapportagesystemen die in dit hoofdstuk aan bod komen, dragen bij aan kwaliteitsmanagement in een organisatie. Al deze instrumenten zijn bedoeld om de prestaties van profit- en non-profitorganisaties te verbeteren door een systematische verbetering van de bedrijfsvoering met behulp van moderne technologie.

Jaarlijks levert u verschillende verplichte financiële rapportages aan bij diverse uitvragende partijen, zoals uw bank en overheidsinstanties als de Belastingdienst, het CBS, de KvK en andere instanties. Dit bezorgt menig ondernemer het gevoel het wiel telkens opnieuw te moeten uitvinden, om maar te zwijgen van de extra kosten en tijdsinvestering...
CRM is een instrument voor het beheren van uw klantrelaties. Niet het product, de dienst of het proces, maar de klant staat centraal. Door klantwaarde te meten en te beïnvloeden, verkrijgt u meer inzicht in uw klanten en kunt u de klant­relatie duurzamer maken. Een belangrijke voorwaarde voor een succesvol gebruik van CRM in uw organisatie, is een...
Voorheen beperkte het speelveld van het personeelsbeleid zich voornamelijk tot administratieve zaken en de salaris­administratie. Tegenwoordig draait personeelsmanagement ook om de ontwikkeling en competenties van werknemers als onmisbare factoren voor continuïteit en rentabiliteit in uw organisatie. Bij Human Resources Management (HRM), de...
ERP is een omvangrijk ICT-systeem dat uiteenlopende bedrijfsapplicaties en bedrijfsgegevens centraal registreert en opslaat. De kracht van het systeem is dat het verschillende applicaties, inclusief CRM en HRM, integreert in een centrale database. Het management en andere geautoriseerde werknemers kunnen deze informatie te allen tijde raadplegen...
Zonder verkoop geen omzet: de levensader van uw organisatie. Alle reden om veel zorg te besteden aan de inrichting van uw verkoopsysteem. De samenstellende delen van een ERP-systeem zien we vaak ook terug als losse onderdelen van een verkoopsysteem. Hierna volgt een kort overzicht van deze systemen. 7.5.1 Offertesystemen Een offertesysteem is...