U bent hier

6.1 Reflecteren alleen na afloop?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2017

gedachtengang

De Wet op de ondernemingsraden (WOR) kent een projectmatige aanpak voor uw invloed op verandertrajecten, waarbij er een begin en eind is aan de betrokkenheid van uw OR. Er is in die aanpak één persoon die de verandering start en eindigt: uw bestuurder. In de (theorie van de) WOR is er één moment waarop uw bestuurder plannen maakt voor de verandering en één moment waarop hij de verandering afrondt. Vanuit die gedachtegang evalueert u bij afronding van de verandering wat de effecten waren.

Tussentijds reflecteren

Toch werkt veranderen in de praktijk heel anders! Er zijn veel andere partijen – naast de bestuurder – die veranderingen op de agenda zetten en uitvoeren. Verder worden plannen bijgestuurd op basis van de ervaring in de praktijk. Heel strikt gezien heeft u daar als OR weinig invloed op, omdat u maar één moment heeft om te adviseren: op het moment van het voorgenomen besluit van de directie. Daarmee is uw betrokkenheid beperkt. En al zou u na afloop van het traject reflecteren, dan is dat al snel mosterd na de maaltijd.

Voorbeeld 1: doelen bijstellen via reflectie

Een teamleider wil een visie en jaarplan opstellen met zijn team om doelgericht te werken. Tijdens de uitvoering van de bijeenkomst blijkt dat de teamleden wel kritiek kunnen geven, maar niet zo goed het initiatief kunnen nemen voor eigen voorstellen. Op basis van dit inzicht past de teamleider zijn doel aan: niet het jaarplan, maar het eigen initiatief stimuleren van de teamleden is het nieuwe doel. Daar kiest hij bewust nieuwe leersituaties voor.

reflectie

bijsturen

Het kan ook anders, zo blijkt uit het voorbeeld hierboven. Reflectie heeft de meeste impact als het regelmatig gebeurt en dus vooral tijdens een traject. Daarom is het belangrijk dat u tijdens uw adviestraject ruimte inbouwt voor reflectie. Zo kunnen uw onderzoeksgesprekken, analyses, interventieplan en de uitvoering van de leersituaties nieuwe inzichten geven aan alle betrokkenen. Die zijn belangrijk in uw verandertraject, omdat de nieuwe inzichten de doelen in uw traject kunnen veranderen en u zo nodig kunt bijsturen.