5.3 Uw advies op papier
Veel OR’en adviseren hun directie mondeling. Dat is een valkuil. Allereerst omdat uw bestuurder niet de enige is die belang heeft bij uw advies. Er zijn anderen die betrokken zijn bij de verandering en tijd in uw onderzoek hebben gestoken. Het doet uw reputatie goed als u hen ook op de hoogte brengt. De tweede reden om uw advies op papier te zetten, is dat uw gesprekspartner zo meer informatie oppikt.
Misverstanden
feedback
Mondeling advies is dus altijd goed als iets wilt toelichten en u op zoek bent naar directe feedback, maar pas op voor de volgende (veel voorkomende) misverstanden:
- Bij mondelinge communicatie gaat een deel van de boodschap áltijd verloren, bijvoorbeeld doordat u zich slecht verstaanbaar maakt of uw gesprekspartner is afgeleid of slecht luistert.
- Uw gesprekspartner kan het met u oneens zijn, waardoor hij uw boodschap niet onthoudt.
- Uw gesprekspartner hoort iets nieuws dat hij zonder context niet kan plaatsen.
Checklist: opstellen adviesrapport
Deze valkuilen voorkomt u door uw advies op papier te zetten en daarin de volgende onderdelen op te nemen:
invloed
Menig OR verstuurt het advies en kijkt er niet meer naar om. Dat is een risico: u wilt weten wat uw bestuurder ervan vindt! Vraag hem om inhoudelijk te reageren, zodat u weet welke onderdelen hij wel, en welke hij niet overneemt. Zo ziet u snel wat uw invloed is op het verandertraject.