U bent hier

1.2 Het personeel van de organisatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2014

ontwikkelingen

verleden

Voor elke OR geldt dat de positie en belangen van de werknemers een prioriteit zijn. Ook hierbij geldt dat er sprake is van een geschiedenis en een decor van ervaringen, teleurstellingen, verbeteringen en keuzes. Al die ontwikkelingen leiden ertoe dat ondernemingen hun eigen personeelsbeleid vormen. Ook andere factoren zijn daarop van invloed zoals de werkgelegenheid in de branche, de bepalingen uit de cao, beloningssystemen, de stijl van leidinggeven en het gevoerde arbobeleid. Als het u lukt om een groot deel van die ontwikkelingen uit het verleden helder te krijgen, dan bent u beter in staat om mee te beslissen en te beïnvloeden.

Vergelijk het laatste jaarverslag eens met een ouder verslag. Welke verschillen ziet u? Schrijf die eens op en probeer ze te verklaren. Bespreek uw bevindingen met de andere OR-leden. Welke conclusies trekt u?

inzicht

Misschien zijn er nog steeds wel leidinggevenden, stafleden, OR-leden of ‘gewone’ werknemers in dienst bij uw organisatie die betrokken waren bij de oprichting ervan. Ga eens met hen rond de tafel om te bespreken wat er in de loop der jaren is veranderd en waarom. Dit geeft u extra inzicht dat vaak voor een groot deel de cultuur op de werkvloer verklaart, maar ook andere zaken zoals de stijl van leidinggeven en de manier van werken in het algemeen. Zo krijgt u beetje bij beetje een beter beeld van de samenstelling van het huidige personeelsbestand.