U bent hier

5. Inrichting van de ruimte

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2025

Hoe gaat de organisatie de nieuwe werkplekken op kantoor indelen en inrichten? Komen er aparte werkkamers of een kantoortuin? Als de werkgever heeft besloten dat er een nieuw pand moet worden betrokken of dat de huidige indeling moet worden veranderd, komt er bij het maken van een nieuwe werkplekindeling nogal wat kijken. Om een goede indeling te kunnen maken, is het van belang dat de werkgever van een aantal zaken goed op de hoogte is.

De kantoorindeling moet een verbetering opleveren voor zowel de arbeidsomstandigheden als de functionaliteit van werkprocessen. Alleen dan kunnen de werknemers efficiënt(er) en prettig(er) werken.

Voordat de werkgever overgaat tot een nieuwe werkplekindeling, moet hij onderzoeken of dit een verbetering is. Dit kan hij samen met de arboprofessional en de OR doen. Hij moet allereerst de behoeftes van de werknemers peilen. Als ze bijvoorbeeld van een vaste naar een flexibele werkplek gaan, verandert er nogal wat. Daarnaast moet hij goed de...
Om een goede keuze van kantoorindeling te maken, is het handig om inzicht te hebben in de mogelijkheden van werkplekken en kantoorindeling. Grofweg zijn er drie soorten werkplekken: standaardwerkplek; flexibele werkplek; activiteitgerelateerde werkplek. Standaardwerkplek Een vaste werknemer gebruikt de standaardwerkplek en heeft zijn eigen hoekje...
Naast de diverse soorten werkplekken zijn er ook diverse kantoorindelingen. De twee meest voorkomende soorten ­indelingen zijn de traditionele kamerkantoren en de kantoortuin. Kamerkantoor In het traditionele kamerkantoor hebben één of meerdere werknemers een eigen bureau en vaak een persoonlijke kast. Hun werkplek wordt uitsluitend door henzelf...
De werkgever kan zelf kiezen hoe hij de flexplekken wil ­inrichten. Hoe flexplekken ook worden ingericht, de onderstaande plekken moeten er altijd zijn: Open werkplek: normale werkplekken in een open ­ruimte. Concentratiewerkplek: afgezonderde werkplekken om ­ongestoord te kunnen werken. Ruimte om te kunnen werken met privacygevoelige ­gegevens...
Iedere werkgever is wettelijk verplicht om zo goed mogelijk te zorgen voor de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers én eventuele bezoekers. De nadruk ligt op de preventie. Dit houdt in: zorgen voor voldoende vluchtwegen en nooduitgangen, en voldoende hulpmiddelen om een brand te kunnen blussen of eerste hulp bij ongelukken te kunnen...
De werkgever moet rekening houden met het risico van geluidshinder op de werkplek. Door geluidshinder neemt de productiviteit en tevredenheid af en kunnen werknemers allerlei klachten krijgen. Bij het ontwerpen en inrichten van een kantoorgebouw lijkt het voorkomen van geluidshinder onvoldoende mee te spelen. Vooral kantoortuinen veroorzaken...