U bent hier

×

Foutmelding

De pagina die u zocht bestaat niet. Om u te helpen is een zoekopdracht uitgevoerd naar node 30291

1. Inleiding

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2025

Hybride werken is tegenwoordig in veel organisaties de norm. Doordat werknemers vaker thuiswerken, is de kantoorbezetting lager dan voorheen en stappen veel werkgevers over op flexwerken. Wat zijn belangrijke aandachtspunten voor de werkgever bij flexwerken? En wat betekent flexwerken voor werknemers?

Nadat de coronacrisis het thuiswerken min of meer ­verplichtte, hebben veel werknemers de voordelen ervan ­ontdekt. Minder reistijd en een flexibelere dagindeling ­blijken erg aantrekkelijk. Ook voor werkgevers brengt het voordelen met zich mee, zoals minder reiskosten. Inmiddels hebben veel organisaties gekozen voor een hybride vorm van werken, waarbij werknemers thuiswerken afwisselen met werken op kantoor.

Bij veel organisaties die zijn overgestapt op hybride werken, is de kantoorbezetting lager dan voor de coronacrisis en blijven veel bureaus regelmatig leeg. Veel werkgevers ­kiezen daarom voor flexwerken. Bij flexwerken hebben ­werknemers geen vaste werkplek op kantoor. Zij maken ­gebruik van flexplekken. Flexplekken Flexibele werkplekken bevinden...
Als een werkgever wil overstappen op flexwerken, kan dat niet zomaar. Hij moet rekening houden met arborichtlijnen, privacy, en rechten van werknemers. Niet alle werknemers zullen blij zijn met de overstap naar flexplekken. Om alle werknemers mee te krijgen, moet de werkgever draagvlak creëren en zijn beweegredenen goed communiceren. Arbowet Het...
Eén van de uitdagingen van werken met flexplekken is het inrichten van gezonde werkplekken, op kantoor én thuis. Het meubilair moet ergonomisch verantwoord zijn en makkelijk af te stellen op de individuele werknemer. Daarnaast kunnen op drukke dagen de werkplekken op kantoor snel bezet zijn en vele werkplekken in één ruimte kunnen leiden tot...
Werken met flexplekken en thuiswerkplekken vraagt mogelijk om specifieke technologische of andere voorzieningen, en om organisatorische aanpassingen. Vooral omdat er op kantoor minder werkplekken beschikbaar zijn en de vraag het aanbod kan overstijgen. Hoe een organisatie hiermee om kan gaan, lees je in hoofdstuk 7 en 8.
Werknemers zijn niet meer elke dag op kantoor aanwezig. Daarom zijn goede afspraken over thuiswerken en werken op kantoor nodig. De werkgever moet duidelijk communiceren wat hij van werknemers verwacht als zij thuiswerken of op kantoor zijn. En wat zij van de werkgever mogen verwachten. Dit kan door (thuiswerk)beleid op te stellen. Wat in dit...