U bent hier

5.1 Leenovereenkomst

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

schriftelijk

Om te beginnen moet u er bij het verstrekken van een personeelslening voor zorgen dat u de met de werknemer gemaakte afspraken helder en schriftelijk vastlegt, en dat de werknemer deze ondertekent.

Bewijsmiddel

schenking

Zo’n zogeheten leenovereenkomst voorkomt niet alleen discussies achteraf, het is ook een bewijsmiddel richting de Belastingdienst dat er daadwerkelijk sprake is van een lening in plaats van bijvoorbeeld een voorschot of een schenking. Dit is van belang vanwege de verschillen in fiscale afhandeling. Overigens zijn afspraken alleen voor de fiscus niet genoeg; u moet kunnen aantonen dat zowel u als de werknemer deze afspraken ook nakomt.

Onderdelen van een leenovereenkomst

doel

aflossing

rente-
percentage

In een leenovereenkomst neemt u onder meer de volgende zaken op:

  • het geleende bedrag;
  • het doel van de lening;
  • de hoogte en regelmaat van de aflossingstermijnen;
  • of de aflossing wordt betaald of ingehouden op het loon van de werknemer;
  • de mogelijkheid van vervroegde aflossing;
  • de maatregelen bij te late aflossing;
  • de opeisbaarheid van het leensaldo door de werkgever;
  • het rentepercentage dat de werknemer is verschuldigd;
  • de som waarover de rente wordt berekend;
  • de datum/data waarop de rente wordt berekend;
  • of de rente wordt betaald of toegevoegd aan de hoofdsom;
  • de looptijd van de lening.

Via www.rendement.nl/salarisdossier kunt u een handig voorbeeld van een leenovereenkomst downloaden.