U bent hier

Onderneming & Personeel
Ziekte8. Ziekteverzuimbeleid8.1 Protocol

8.1 Protocol

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

spelregels ziekteverzuim

In een ziekteverzuimprotocol zijn de spelregels rond verzuim vastgelegd. Dit kan overigens ook als onderdeel van het personeelsreglement gebeuren in plaats van in een apart protocoldocument.

Procedures

gevolgen

In het verzuimprotocol staan bijvoorbeeld de procedures rond ziekmeldingen, verzuimcontrole en -begeleiding, (het stappenplan bij) re-integratie en loondoorbetaling opgenomen, en wat de gevolgen zijn als niet aan de regels wordt voldaan. Zo weten alle betrokkenen wat hun rechten en plichten zijn bij een situatie van ziekteverzuim.

Een verzuimtraining kan de werkgever en de leidinggevenden in de organisatie helpen bij hun rol in het ziekteverzuimbeleid. Zij leren dan bijvoorbeeld de grenzen rond de privacy van zieke werknemers kennen (zie hoofdstuk 11) en hoe de re-integratie kan worden bevorderd.

invloed

Bedenk dat de voor het protocol gemaakte keuzes mogelijk van invloed zijn op het verzuim. Als er bijvoorbeeld voor is gekozen om ziekmelding per Whatsapp toe te staan, kan de drempel voor werknemers om zich ziek te melden lager zijn dan als zij dit telefonisch moeten doorgeven aan hun leidinggevende.

Juridisch

duidelijk gecommuniceerd

Uw organisatie staat uiteraard sterker als de verzuimregels via het protocol duidelijk zijn gecommuniceerd naar werknemers. Om het ziekteverzuimprotocol ook juridisch toegevoegde waarde te laten hebben, moet uw organisatie echter kunnen bewijzen dat de werknemers op de hoogte zijn van het bestaan ervan. Dit kan bijvoorbeeld door een verwijzing ernaar op te nemen in de arbeidsovereenkomst, zodat als werknemers dat contract tekenen, zij ook tekenen bekend te zijn met het verzuimprotocol van uw organisatie.

Een rechter zal in een eventuele rechterlijke procedure altijd oordelen of de regels in het verzuimprotocol redelijk zijn. Het pure feit dat er zo’n protocol is en de werknemers hiervan op de hoogte zijn, is dus niet voldoende.