1.1 Wie is de ideale kandidaat?
reden
mismatch
Er zijn verschillende redenen waarom u een nieuwe werknemer moet gaan werven. Een werknemer gaat met pensioen, iemand is langdurig arbeidsongeschikt, de organisatie groeit of een werknemer neemt ontslag. Bij het werven en selecteren van personeel is een goede voorbereiding het halve werk. Het voorkomt bovendien kosten, omdat u daarmee de kans verkleint dat u vanwege een mismatch van voren af aan moet beginnen.
De reden voor het ontstaan van een vacature is niet onbelangrijk. Vertrekt een werknemer vrijwillig, omdat er bijvoorbeeld een verkeerde voorstelling van de functiezwaarte is gemaakt, dan kan dat reden zijn om het werving-en-selectieproces onder de loep te nemen.
1.1.1 Gesprek met leidinggevende
onderzoeken
Als er een vacature ontstaat, moet u onderzoeken over welke kennis, vaardigheden en competenties de nieuwe werknemer moet beschikken. Er bestaat mogelijk al een functie-omschrijving die u daarover informatie geeft, maar de kans is groot dat deze geactualiseerd moet worden. In dat geval, maar ook als u een nieuwe functieomschrijving moet opstellen, gaat u eerst in gesprek met de leidinggevende.
Vragen stellen
taken
toevoegen
Daarbij stelt u hem vragen als:
- Wat zijn concreet de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden binnen de functie?
- Wat zijn de (behaalde) doelen van de afdeling of het team?
- Hoe groot is de afdeling of het team?
- Wat moet de nieuwe werknemer idealiter toevoegen aan de organisatie?
- Welke bagage heeft de nieuwe werknemer als het gaat om werkervaring en kennis? En waar heeft hij die idealiter opgedaan?
- Welke persoonseigenschappen moet de nieuwe werknemer hebben om de functie goed uit te kunnen voeren en om binnen het team of de afdeling te passen?
- Wat zijn de ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden?
werkervaring
Vraag tijdens het gesprek regelmatig door, zodat u een helder beeld heeft waarom een werknemer bijvoorbeeld servicegericht moet zijn of al minstens vijf jaar werkervaring bij een soortgelijke organisatie moet hebben.
Collega’s spreken
Vraag ook aan directe collega’s over welke kennis en vaardigheden de nieuwe collega moet beschikken om de functie succesvol uit te kunnen oefenen en om een waardevolle toevoeging van het team te zijn.
Wees de ideale organisatie voor kandidaten
aantrekkelijk
salaris
Terwijl u onderzoekt aan welke eisen een nieuwe werknemer moet voldoen, is het belangrijk dat u ook nagaat aan welke eisen uw organisatie moet voldoen om een interessante werkgever te zijn voor een nieuwe werknemer. Met andere woorden: zijn de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk voor de nieuwe werknemer? Als u een beeld heeft van de ideale kandidaat, kunt u ook inschatten met welke arbeidsvoorwaarden uw organisatie deze kandidaat kan verleiden. Denk aan flexibele werktijden of de mogelijkheid om thuis te werken. Dat gaat dus verder dan alleen het salaris.
Veel organisaties voeren een benchmark uit om in de gaten te houden wat vergelijkbare organisaties aan arbeidsvoorwaarden bieden. Dit kan een prima uitgangspunt zijn bij het samenstellen van het arbeidsvoorwaardenpakket.
1.1.2 Exitgesprek
verbeterpunt
veilig
Vergeet de vertrekkende werknemer zelf niet. Een werknemer die uit dienst treedt, kan u tijdens een exitgesprek waardevolle informatie geven over de inhoud van de functie en eventuele verbeterpunten. In zo’n gesprek kunt u het bijvoorbeeld hebben over:
- de arbeidsinhoud: hoe heeft de werknemer de functiezwaarte ervaren?
- de arbeidsbelasting: ervoer de werknemer in de functie psychische of lichamelijke belasting?
- de arbeidsomstandigheden: voelde de werknemer zich veilig tijdens zijn werk? Was er ruimte voor diversiteit?
- de arbeidsvoorwaarden: was de werknemer tevreden over zijn arbeidsvoorwaardenpakket? Waren er voldoende opleidingsmogelijkheden?
- de arbeidsverhoudingen: hoe was de relatie met de leidinggevende en collega’s? Wat vond de werknemer van de werksfeer?
Goed onderzoek doen naar de ideale kandidaat geeft u ook een helder beeld van de wervingskanalen die u het beste kunt inzetten. Elk kanaal heeft namelijk zijn eigen doelgroep. Meer hierover leest u in hoofdstuk 2.