U bent hier

Onderneming & Personeel
Conflicten aanpakken en oplossen3. Interne conflicten3.4 Niet onderling oplosbaar

3.4 Niet onderling oplosbaar

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

objectief

constructief

Het lukt niet altijd om het conflict onderling op te lossen. Als de strijdende partijen geen afstand kunnen nemen van hun emoties, geen gezamenlijk doel kunnen vinden, en ook ú staat te dicht bij de partijen, kan het verstandig zijn om er iemand van buitenaf bij te betrekken die wél objectief naar de situatie kan kijken. Een buitenstaander kan lang niet altijd dé oplossing bieden. Die moet meestal van de strijdende partijen zelf komen. Wel kan hij wijzen op een gebrek aan objectiviteit en helpen om open te staan voor de standpunten en emoties van de ander. Pas dan kan men constructief met een oplossing aan de slag gaan.

Bedrijfsmaatschappelijk werker

waarde

Een HR-medewerker is een optie, of een collega die men vertrouwt en aan wiens oordeel de strijdende partijen waarde hechten. Of overweeg een bedrijfsmaatschappelijk werker. Als de partijen er met interne hulp niet uitkomen, kunnen ze de stap maken naar externe hulp in de vorm van arbitrage, mediation of bemiddeling van de bedrijfscommissie. Deze vormen worden later in dit dossier behandeld.

Speelt een buitenstaander een rol bij de oplossing van het conflict? Die moet het dan wel eens zijn met zijn rol en willen meewerken. Als dat niet het geval is, kan er zelfs een nieuw conflict ontstaan.