6.2 Diverse coachingsstijlen
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum:
april 2016
spiegelstijl
mentorstijl
uitdagingen
Naast de coachingsmethode is het belangrijk dat u aandacht heeft voor de coachingsstijl. Deze kunnen de coach en de werknemer samen kiezen. U moet wel zorgen voor een coach die de best passende stijlen beheerst. De stijl moet immers zowel passen bij de coach als bij de werknemer en de coachingsdoelen. U kunt denken aan de volgende stijlen:
- de spiegelstijl, waarbij de coach als spiegel fungeert voor de werknemer en hem helpt zo objectief mogelijk naar zichzelf te kijken;
- de motivatiestijl, die draait om het zoeken naar praktische oplossingen en het motiveren van de gecoachte om actie te ondernemen;
- de mentorstijl, waarbij de coach als ‘wijze’ zijn levenservaring gebruikt om de werknemer inzicht te geven in zijn eigen situatie;
- de deskundigenstijl, waarin de coach de rol speelt van deskundige, die de werknemer onafhankelijke informatie, modellen en theorieën verschaft die hem helpen om inzicht te krijgen in zijn eigen problemen en uitdagingen.
Stijlen combineren
voorkeuren
Het is mogelijk om binnen een bepaalde coachingsmethode diverse coachingsstijlen toe te passen. Maar niet iedere stijl en methode sluiten goed bij elkaar aan. Denk dus aan de voorkeuren van de werknemer en de mogelijkheden van de coach als u een methode kiest.