U bent hier

Onderneming & Personeel
Coaching3. De groeiende populariteit van coaching3.2 Onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket

3.2 Onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

enthousiast

Organisaties bieden coaching vaak aan omdat ze er baat bij hebben dat het functioneren van de werknemers verbetert. Maar er is nog een belangrijke HR-reden waarom coaching voor organisaties interessant kan zijn. Omdat steeds meer werknemers enthousiast zijn over deze manier om aan hun ontwikkeling te werken, is het een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde.

3.2.1 Ontwikkelingsinstrument

klimmen op 
de ladder

ontwikkeling sturen

Werknemers kunnen zich door middel van coaching ontwikkelen in een door de organisatie en henzelf gewenste richting. Dit kan hun kansen om te groeien binnen de organisatie vergroten. Daarbij maakt het feitelijk niet uit of werknemers vooral willen ‘klimmen op de ladder’, bijvoorbeeld naar een leidinggevende positie, of zich meer op hun eigen vakgebied willen ontwikkelen of specialiseren. Ook ontwikkeling in een heel nieuwe richting – zelfs een geheel nieuw vakgebied – behoort tot de mogelijkheden.

Coaching kan deze ontwikkeling een flinke impuls geven en in de goede richting sturen. Zo blijven werknemers gemotiveerd en zorgen ze dat ze blijven bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. Dit verstevigt bovendien hun eigen positie binnen de organisatie.

Inzetbaarheid en werkzekerheid

Vrijwel geen enkele werknemer werkt nog zijn hele loopbaan voor dezelfde werkgever. Het is voor werknemers daarom belangrijk om ook aan hun bredere arbeidsmarktpositie te werken. Met andere woorden: ze moeten zorgen dat ze ook voor andere werkgevers of opdrachtgevers aantrekkelijk blijven. Zo blijven ze inzetbaar binnen en eventueel ook buiten de organisatie, en vergroten ze hun werkzekerheid. Ook dit maakt van coaching een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Zo kan coaching werknemers helpen te werken aan breed toepasbare competenties of bijvoorbeeld aan het uitvinden welke uitdagingen ze in de toekomst willen aangaan.

Bijdragen aan positief imago

Bovendien getuigt werknemers helpen om hun arbeidsmarktpositie te versterken van goed werkgeverschap. Zo versterkt u het positieve imago van de organisatie én helpt u weer om nieuwe talenten aan te trekken: winst voor uw organisatie én winst voor de werknemer.

3.2.2 Aantrekkelijk extraatje

waarde

mantelzorgen

vitaliteit

U kunt heel kritisch kijken naar wat coaching toevoegt aan de waarde die werknemers hebben voor uw organisatie. Maar u kunt coaching ook aanbieden als aantrekkelijk extraatje voor werknemers. Hierbij kan het bijvoorbeeld (deels) gaan om life coaching. Zo kunt u oudere werknemers coaching aanbieden ter voorbereiding op hun pensioen. Of u biedt werknemers die mantelzorgen coaching aan bij het combineren van vaak zware zorgtaken met een drukke baan. Dit heeft een grote waarde voor de werknemer, maar ook uw organisatie heeft er baat bij: werknemers raken weer gemotiveerd om met hun werk bezig te zijn. Ook kan coaching voor dit soort levenszaken de vitaliteit van werknemers vergroten en helpen om verzuim te voorkomen.

bonus

Het is wel belangrijk dat u coaching dan ook als aantrekkelijke bonus aanbiedt. Zo zien werknemers het als een gebaar voor hen, niet als iets wat per se de organisatie ten goede moet komen. Dat maakt bijna vanzelf dat ze het als iets positiefs zien. Tegelijk kan uw organisatie baat hebben bij de ontwikkeling die de werknemer door coaching maakt. U kunt hier echter veel minder op sturen.

Zoals in hoofdstuk 1 al is behandeld, maakt de WWZ coaching in de praktijk soms verplichte kost. De kantonrechter kijkt bij ontslag of de werkgever voldoende heeft geïnvesteerd in het functioneren van de werknemer – en eist mogelijk dat hij ook coaching aanbiedt.