3.6 Loopbaantraject
oriëntatiefase
outplacementtraject
Er zijn diverse aanleidingen voor werknemers om zich binnen hun loopbaan in een oriëntatiefase te bevinden. Soms ontstaat dit doordat een werknemer zelf voelt dat een nieuwe richting in de carrière gewenst is en hij daarom behoefte heeft aan loopbaanadvies. Aan de andere kant kan dit ook minder vrijwillig gebeuren, zoals bij werknemers die door een reorganisatie boventallig worden verklaard en genoodzaakt zijn om een nieuwe baan te vinden. In dit soort gevallen is de kans groot dat uw organisatie een outplacementtraject aanbiedt waarbij werknemers begeleiding en ondersteuning krijgen bij het vinden van nieuw werk buiten de organisatie.
Re-integratieproces
Het kan ook voorkomen dat een werknemer na een periode van ziekte of arbeidsongeschiktheid weer aan het werk gaat. In het re-integratieproces ontvangt de werknemer hulp bij het identificeren van zijn capaciteiten en geschikte functies of taken die rekening houden met zijn gezondheidstoestand.
3.6.1 Sterke punten en mogelijkheden op een rij zetten
Dit zijn situaties waarin een loopbaanscan goed van pas komt. Een loopbaanscan is een testprogramma dat zich richt op het beantwoorden van belangrijke vragen, zoals: wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Zowel loopbaanadviseurs binnen uw organisatie als externe professionals kunnen gebruikmaken van dit testprogramma. Het hoofddoel is relatief simpel: bewustwording creëren over iemands sterke punten en mogelijkheden. Deze bewustwording kan de basis vormen voor belangrijke loopbaanstappen, maar kan eveneens bijdragen aan de ontwikkeling binnen de huidige functie van een werknemer.
Het is belangrijk om gebruik te maken van een testprogramma dat zowel persoonlijkheidsvragenlijsten als motivatie- en drijfverenvragenlijsten bevat. Dit geeft een nog completer beeld van een persoon, wat helpt bij het nemen van de juiste carrièrestappen.
3.6.2 Gesprekken met de werknemer
resultaten
focus
Een loopbaantraject omvat meestal twee tot drie gesprekken waarin u de resultaten van de loopbaanassessments van een werknemer bespreekt. In het eerste gesprek verkent u de persoonlijke eigenschappen van de werknemer door middel van een antwoord op de vragen: wie ben ik? En wat kan ik? Vervolgens verschuift de focus in het tweede gesprek naar de vraag: wat wil ik? Hierbij gaat u dieper in op de drijfveren en interesses van de werknemer.
Deze inzichten gebruikt u als richtlijnen voor de derde stap: het plannen van de eerstvolgende stappen in de loopbaan.