7.2 Inkoopcriteria
inhuren
Voordat u een inkoopproces begint of een assessmentbureau inhuurt om assessments uit te voeren, is het handig om na te gaan of uw organisatie niet zelf een online assessmentplatform wil aanschaffen. In paragraaf 6.2.3 heeft u kunnen lezen welke afwegingen daarbij van belang zijn. Het inkopen van een assessmentplatform kan voordeliger zijn, maar vraagt wel om meer tijd en kennis binnen de organisatie.
U kunt kiezen voor live assessments voor topfuncties en online assessments voor overige functies met een groter volume. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.
7.2.1 Live assessments
recensie
vakbekwaamheid
doelstelling
deelname
Voor live of ‘klassieke’ assessments kunt u de volgende criteria toepassen:
- Reputatie: beoordeel de reputatie van een assessmentbureau. Dit kunt u doen door online recensies te lezen en informatie in te winnen bij andere organisaties die hetzelfde bureau hebben gebruikt.
- Ervaring: heeft het assessmentbureau ervaring binnen uw branche? Een bureau dat bekend is met uw branche, begrijpt uw specifieke behoeften en de uitdagingen waarmee u te maken krijgt doorgaans beter.
- NIP: zijn de psychologen die de assessments afnemen aangesloten bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)? Dit toont een zekere mate van vakbekwaamheid en ethiek, wat belangrijk is bij het uitvoeren van psychologische assessments.
- Opbouw van de assessments: sluit de opbouw van de assessments aan bij de doelstelling van uw organisatie? De assessments moeten meetinstrumenten bevatten die relevant zijn voor de competenties en vaardigheden die u wilt evalueren.
- Locatie: heeft het assessmentbureau locaties bij u of uw (potentiële) kandidaten in de buurt? Dit kan de logistiek vereenvoudigen en de deelname van kandidaten vergemakkelijken.
7.2.2 Online assessments
koppelen
privacy
Bij online assessmentplatformen zijn er weer een aantal andere belangrijke aandachtspunten. U kunt aan de volgende aspecten denken:
- Gebruiksvriendelijkheid van het systeem: zowel het ‘bedienen’ als het invullen van het assessment moet gebruiksvriendelijk zijn.
- Ondersteuning en service: onderzoek welke ondersteuning en service de leverancier biedt bij de implementatie en uitvoering van het assessment. Zijn er gebruikerstrainingen?
- Functionaliteiten: biedt de leverancier de gewenste functionaliteiten qua testen, rapportages en systeemvereisten?
- Demosessies bijwonen: vraag om demonstraties of proefversies van de assessments om de kwaliteit en relevantie te beoordelen.
- Integratie: is het mogelijk om het platform te koppelen aan uw recruitmentsysteem (applicant tracking system) of personeelsinformatiesysteem? En wat is hiervoor nodig qua tijd en geld?
- Beveiliging: als u gebruikmaakt van online assessments, deelt u vertrouwelijke informatie. Heeft de leverancier zijn databeveiliging op orde? Is hij in het bezit van een ISO 27001-certificaat of iets vergelijkbaars? Is de leverancier bereid mee te werken aan een pentest (penetratietest)? Welke maatregelen heeft de leverancier genomen om data privacy te waarborgen? Hoe is dit opgelost binnen het platform?
Met een pentest test een organisatie de risico’s en zwaktes binnen bijvoorbeeld de website of de IT-omgeving. Ethische hackers proberen de systemen binnen te dringen en de kwetsbaarheden zo bloot te leggen.