U bent hier

Onderneming & Personeel
Arbeidsvoorwaarden3. Arbeidsvoorwaarden en de rol van de OR3.2 Harmonisering arbeidsvoorwaarden

3.2 Harmonisering arbeidsvoorwaarden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: mei 2023

overgang van onderneming

Arbeidsvoorwaarden harmoniseren gebeurt vooral bij fusies en overnamen. De overnemende werkgever neemt dan werknemers én hun arbeidsovereenkomsten over. Het hoeft niet te gaan om een groep werknemers: ook als slechts één werknemer bij een overname betrokken is, kan er sprake zijn van een overgang van onderneming. En dus ook van overgang van alle rechten en plichten van die werknemer.

3.2.1 Fusie of overname?

geen ­onderscheid

De juridische term voor fusies en overnamen is ‘overgang van onderneming’. Daarvan is sprake als de ene werkgever een organisatie(onderdeel) via een overeenkomst overneemt van de andere. Het overgenomen onderdeel blijft soortgelijke activiteiten uitvoeren als in de oude situatie. De wet maakt qua arbeidswetgeving geen duidelijk onderscheid tussen een fusie en een overname. Toch klinkt een ‘fusie’ als het samengaan van gelijkwaardige partijen, terwijl ‘overname’ het idee geeft dat een sterke partij een zwakkere overneemt.

Wel of geen gevolgen: OR heeft altijd adviesrecht

veranderen zeggenschap

Omdat bij een fusie of overname de zeggenschapsverhoudingen in de organisatie veranderen, heeft de OR op basis van artikel 25, lid 1 WOR adviesrecht bij een fusie, overname of duurzame samenwerking met een andere organisatie. Daarbij maakt het niet uit of er gevolgen zijn voor de arbeidsvoorwaarden van de achterban.

3.2.2 Arbeidsvoorwaarden overnemen

rechten en plichten

De arbeidsvoorwaarden in een organisatie kunnen op verschillende manieren zijn vastgelegd: in arbeidsovereenkomsten, aanvullende overeenkomsten, personeelsreglementen, de cao of zelfs mondeling. De overnemende werkgever neemt de rechten en plichten van de nieuwe werknemers over. Voor de overgenomen werknemers verandert er dus niets in hun arbeidscontract. Als de overgenomen werknemers onder een andere cao vallen, blijft die geldig.

Gelijktrekken

verwarring

beginnen na samenvoeging

Dat hierdoor binnen een organisatie meerdere pakketten arbeidsvoorwaarden bestaan, kan tot verwarring leiden. De werkgever kan dan een harmonisatieprocedure starten om arbeidsvoorwaarden gelijk te trekken. Het is niet mogelijk om de arbeidsvoorwaarden te harmoniseren voordat de fusie of overname een feit is. De werkgever kan daarmee pas beginnen na de samenvoeging, als de werknemers daarmee akkoord gaan en als harmonisatie niet in strijd is met de wet en cao-regelingen.

3.2.3 HR en OR

eenzijdig

Het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden is in de praktijk op de eerste plaats een taak van de werkgevers en HR-afdelingen, maar de OR speelt hierbij ook een rol. Ook als de OR heeft ingestemd met de geharmoniseerde arbeidsvoorwaarden is nog steeds instemming nodig van de individuele werknemers. De werkgever kan de arbeidsvoorwaarden alleen eenzijdig wijzigen als daarmee een bedrijfsbelang gemoeid is dat aantoonbaar zwaarder weegt dan het belang van de individuele werknemer (zie ook paragraaf 2.5).

3.2.4 Vakbond

akkoord

Bij grootschalige harmonisaties in grote organisaties is vaak de vakbond de onderhandelingspartner van de werkgever, en niet de OR. Als een werkgever een akkoord heeft gesloten met de vakbond over het arbeidsvoorwaardenpakket, hoeft hij daarvoor niet altijd ook de instemming van individuele werknemers te verkrijgen. Zijn de afspraken tussen werkgever en vakbond officieel vastgelegd in een cao, dan is een akkoord van individuele werknemers niet meer nodig.

3.2.5 Voor- en nadelen

scheve gezichten voorkomen

Als de arbeidsvoorwaarden in goed overleg tussen de betrokken partijen zijn geharmoniseerd, kan de organisatie daarvan veel praktisch voordeel hebben. Elke werknemer weet precies waar hij aan toe is en de personeelsadministratie wordt een stuk minder ingewikkeld. Met harmonisatie voorkomt de werkgever scheve gezichten op de werkvloer. Bij ongelijke voorwaarden kunnen werknemers zich namelijk gaan afvragen waarom een collega in dezelfde functie betere arbeidsvoorwaarden heeft.

Inventariseren

langere termijn

niet zonder instemming

Harmonisatie kost veel tijd. De werkgever moet eerst inventariseren welke regelingen er zijn en of aanpassing mogelijk is – dat geldt bijvoorbeeld niet voor voorwaarden die onder een cao of wettelijke regeling vallen. Hoewel gelijke arbeidsvoorwaarden op de langere termijn de sfeer op de werkvloer verbeteren, zullen veel werknemers niet blij zijn als ze bepaalde rechten moeten inleveren. Daarnaast mag de werkgever wijzigingen niet doorvoeren zonder instemming van de werknemers. Er is dus tijd nodig voor uitleg geven, draagvlak creëren en onderhandelen. Mogelijk moet de werkgever zelfs met compensatie- of afkoopregelingen komen. Harmonisatie kan dus – zeker op de korte termijn – extra geld kosten.

Op rendement.nl/salarisdossier vindt u meer informatie over wat er allemaal komt kijken bij het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden bij een fusie of overname.