9.2 Administratieve vereisten
verificatieplicht
kopie
Het is aan de werkgever om de identiteit van een werknemer vast te stellen, voordat deze start met werken. Op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat een stappenplan voor deze verificatieplicht:
Aangifte
Daarnaast moet uw organisatie over voldoende informatie beschikken om de aangifte loonheffingen te kunnen doen. Het gaat dan om de volgende gegevens van de werknemer:
- naam en voorletters;
- burgerservicenummer (bsn);
- adres;
- postcode en woonplaats;
- woonland en regio als de werknemer niet in Nederland woont;
- geboortedatum;
- een verzoek om de loonheffingskorting toe te passen.
loonadministratie
Heeft uw organisatie één of meer werknemers in dienst, dan moet u een loonadministratie aanleggen en bijhouden.
De loonadministratie moet u gedurende zeven jaar bewaren. Er geldt een termijn van vijf kalenderjaren na het einde van de dienstbetrekking voor de gegevens voor de loonheffingen, kopieën van het identiteitsbewijs en kopieën van beschikkingen of verklaringen van de werknemer.