1.1 Arbowet
doelstellingen
inrichting
gezond en veilig
verplichting
Het algemeen wettelijk kader voor de arbeidsomstandigheden vindt u in de Arbowet. Deze wet is bedoeld om de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van werknemers te bevorderen. Om preciezer te zijn: in deze wet staan voorschriften ter verzekering van de veiligheid, ter bescherming van de gezondheid en ter bevordering van het welzijn van de werknemers. De Arbowet vormt het kader voor uw beleid en geeft algemene doelstellingen op het gebied van veiligheid, gezondheid, voorlichting en toezicht. Over de inrichting van de werkplek zegt de Arbowet dat u arbeidsplaatsen en arbeidsmiddelen zo veel mogelijk moet aanpassen aan de persoonlijke eigenschappen van uw werknemers. Dit staat in artikel 3, lid 1c van de Arbowet. Met andere woorden: de Arbowet verplicht u na te denken over de inrichting van uw kantoor en genoeg maatregelen te nemen, zodat uw medewerkers gezond en veilig hun werk kunnen doen. Hoe u het kantoor veilig en gezond inricht, daar gaat de Arbowet niet op in. Daarvoor kunt u terecht bij het Arbobesluit, de Arboregeling, uw arbocatalogus en diverse NEN-normen.
Preventiemedewerker
preventie medewerker
taak
In de Arbowet zijn er een aantal andere verplichtingen die direct of indirect raakvlakken hebben met kantoorinrichting. Een voorbeeld hiervan is de verplichting om een preventiemedewerker aan te stellen. Uw werkgever laat zich op basis van artikel 13, lid 1 van de Arbowet ‘ten aanzien van de naleving van zijn verplichtingen op grond van deze wet bijstaan door een of meer deskundige werknemers’. Als er in uw organisatie 25 of minder medewerkers werken, mag uw werkgever deze rol zelf uitvoeren. Meer over de taken van de preventiemedewerker leest u in hoofdstuk 3.2.