1.2 De kerndeskundigen
vier deskundigen
Bij een arbodienst denkt u waarschijnlijk meteen aan de bedrijfsarts. Dit is echter niet de enige arboprofessional die voor een arbodienst werkt. Veel arbodiensten hebben namelijk ook andere arbodeskundigen aan boord. Voor een gecertificeerde arbodienst werken in ieder geval de volgende vier deskundigen, elk met hun eigen takenpakket:
- de bedrijfsarts;
- de arbeids- en organisatiekundige;
- de veiligheidskundige;
- de arbeidshygiënist.
De enige kerndeskundige die alle wettelijke taken mag uitvoeren is de bedrijfsarts. De andere deskundigen mogen van die wettelijke taken alleen de RI&E toetsen.
1.2.1 Bedrijfsarts
Met de bedrijfsarts heeft u als arboprofessional het meeste te maken. Hij voert de controles uit op zieke werknemers. En verder adviseert en ondersteunt hij u en de zieke werknemer bij de re-integratie. Daarnaast kunt u bij veel bedrijfsartsen ook terecht met vragen over arbeidsomstandigheden, preventie, subsidiemogelijkheden en relevante wetgeving. Ook kan de bedrijfsarts een zieke werknemer ter bevordering van zijn re-integratie doorverwijzen naar medisch specialisten, zoals een psychiater of een fysiotherapeut. Uiteraard hangt aan dit alles wel een prijskaartje. Een goede onderlinge communicatie met de bedrijfsarts is dan ook een must. Houd er rekening mee dat de bedrijfsarts wel altijd gebonden is aan het beroepsgeheim. Zonder voorafgaande en nadrukkelijke toestemming van de werknemer in kwestie mag de arts u geen medische informatie geven. Zulke informatie is privé!
Door de recente aanpassingen in de Arbowet speelt de bedrijfsarts niet alleen een grote rol in de verzuimbegeleiding, maar ook bij de preventie van verzuim. De bedrijfsarts is daarmee belangrijk in uw arbobeleid.
1.2.2 Arbeids- en organisatiekundige
Terwijl de bedrijfsarts zich vooral bezighoudt met individuele werknemers, kijkt een arbeids- en organisatiekundige meer naar het grote geheel.
- Hoe is uw organisatie georganiseerd?
- Hoe kunt u een goed functionerend arbozorgsysteem opzetten?
- Hoe kan uw organisatie bestaande arboproblemen in de toekomst voorkomen?
Voor dit soort organisatiegeoriënteerde vragen kunt u het advies van een arbeids- en organisatiekundige inwinnen.
Als er veel ziekteverzuim is binnen uw organisatie, behandelt de bedrijfsarts die individuele verzuimgevallen. De arbeids- en organisatiekundige kunt u vragen om advies te geven om dat grootschalige verzuim in de toekomst op organisatieniveau aan te pakken.
1.2.3 Veiligheidskundige
op de werkvloer
Zoals de naam al doet vermoeden, schakelt u een veiligheidskundige in ter beoordeling en verbetering van de veiligheid van de werknemers op de werkvloer. Dit kan in het kader van de RI&E. Maar ook op andere momenten kan het advies van een veiligheidskundige uw organisatie voordeel opleveren. De aansprakelijkheidsrisico’s van de werkgever zijn immers niet gering. Wordt er een nieuwe machine in gebruik genomen, maar weet niemand in uw organisatie hoe hij hier veilig mee om moet gaan, dan biedt het advies van de veiligheidskundige iedereen de nodige zekerheid.
Een veiligheidskundige kan bij het in gebruik nemen van de nieuwe machine meteen de nieuwe RI&E toetsen.
1.2.4 Arbeidshygiënist
welzijn en gezondheid
Tot slot heeft een gecertificeerde arbodienst ook minimaal één arbeidshygiënist in dienst. Net als de veiligheidskundige kunt u de hygiënist ook inschakelen in het kader van de RI&E, maar dan met specifieke aandacht voor het voorkomen van gezondheidsschade bij werknemers. Een arbeidshygiënist bestudeert de arbeidsomstandigheden, met als doel deze zo te optimaliseren dat het welzijn en de gezondheid van de werknemers bevordert. Ook het onderzoeken en verbeteren van de werkplek behoort tot de taken van een arbeidshygiënist.
Vraag een arbeidshygiënist om uw bedrijf eens door te lichten op potentiële verzuimveroorzakers. Het advies van deze deskundige is nuttig in uw preventieve beleid.
Overige contacten
Het spreekt voor zich dat u daarnaast te maken kunt krijgen met telefonisten en secretaresses bij de arbodienst. Met name als het gaat om het doorgeven van ziek- en herstelmeldingen of het maken van afspraken, zijn deze ondersteunende werknemers vaak uw eerste aanspreekpunt.