4.9 Tijdig signaleren
voelsprieten
geen plezier
Bij psychosociale arbeidsbelasting is het tijdig signaleren van het probleem erg belangrijk. Hoe eerder u gevaren kunt aanpakken, des te minder problemen het oplevert voor de werknemer en organisatie. Blijft bijvoorbeeld het pesten doorgaan, dan neemt de kans op stress snel toe. Om de risico’s te signaleren, moet u goede voelsprieten hebben. Werknemers die kampen met stress, zullen dat niet altijd hardop zeggen. Toch kunt u de gevolgen van stress wel degelijk herkennen:
- een kort lontje: de werknemer is snel geagiteerd;
- eenzaamheid: de werknemer zondert zich af van zijn werknemers, ook in de pauze;
- uitstelgedrag: de werknemer mist de motivatie om nieuwe of grote taken op te pakken;
- niet flexibel: de werknemer ziet het werk als een plicht die hij moet vervullen en heeft geen plezier in zijn werk;
- gebrek aan concentratie: de werknemer zit vaak doelloos voor zich uit te kijken;
- ongeduldig zijn: de werknemer is ongeduldig tegenover collega’s en klanten;
- niet stipt: de werknemer komt afspraken niet na.
Deze symptonen betekenen niet automatisch dat die collega onder grote druk werkt of bijvoorbeeld wordt gepest, maar het zijn wel degelijk signalen waar u mee aan de slag moet.
4.9.1 Gevolgen
hartklachten
Bij stress ervaart de werknemer op kort termijn lichtere psychische en fysieke klachten. Denk aan vermoeidheid of maag- en darmklachten. Op de langere termijn zorgt stress voor ernstigere klachten die grote impact hebben op het leven van de werknemer. Denk daarbij aan psychische problemen zoals een burn-out tot zelfs fysieke problemen zoals hartklachten. Let op: stress zorgt op de lange duur bijna altijd voor verzuim. Bij stress door psychosociale arbeidsbelasting is dat verzuim vaak langdurig en kost het veel inspanningen om de werknemer weer te re-integreren.
Niet alleen de werknemers ervaren problemen, ook uw organisatie voelt de gevolgen van stress. Wat begint bij verlaagde productiviteit mondt uit in langdurig verzuim.