U bent hier

6.2 Signalen, meldingen en klachten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juli 2024

Het is bij dit onderwerp van belang om onderscheid te maken tussen signalen, meldingen en klachten. Dit onderscheid is mede bepalend voor wat u kunt of moet doen.

Verschil

signaal

Er is sprake van een signaal als nog niemand rechtstreeks naar de werkgever is gestapt om iets te melden, maar als de werkgever langs een andere weg wel bekend is geraakt met een mogelijk onwenselijke omgangscultuur of mogelijk grensoverschrijdend gedrag.

melding

Bij een melding is wel iemand naar de werkgever gestapt (namelijk de melder of een collega die getuige is van het gedrag) met de mededeling dat grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt of heeft plaatsgevonden, meestal met het verzoek hier iets aan te doen.

De melder wil niet altijd betrokken worden bij het vervolg. De melding is dan uitsluitend gericht op het stoppen van het gedrag en het is aan de werkgever om daar zelfstandig actie op te ondernemen. Ook anonieme meldingen komen voor.

Verzoek

klacht

Een klacht gaat verder dan een melding: de klager wil – uiteraard – ook dat het gedrag stopt, maar de klacht houdt tevens een verzoek in om een onderzoek te doen naar het gedrag en de persoon die het gedrag vertoont. Veel klagers zijn – meer dan melders – op zoek naar erkenning, rechtvaardigheid en herstel.