U bent hier

4. Procedure aanpak van meldingen en incidenten

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juli 2024

De Arbowet bevat geen expliciete verplichtingen voor het omgaan met meldingen en klachten. Vertrouwenspersonen en klachtenprocedures zijn (nog) niet wettelijk verplicht. Wel heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een leidraad ontwikkeld voor het positioneren en functioneren van vertrouwenspersonen. En op basis van jurisprudentie kan uw organisatie zelf kaders vaststellen voor het behandelen van meldingen en klachten.

beheersen

In hoofdstuk 3 heeft u gelezen dat ISO 45003 stelt dat een procedure voor meldingen over (sociale) onveiligheid een belangrijk onderdeel hoort te zijn van het beleid voor het beheersen van de risico’s op psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Daarin moet uw organisatie onder andere vastleggen dat werknemers die melding doen van ongewenste omgangsvormen, bescherming krijgen tegen benadeling als gevolg van de melding.

De gelijkebehandelingswetgeving eist die bescherming van werknemers bij meldingen over seksuele intimidatie en discriminatie overigens ook.

Leerfunctie

aanpakken

Daarnaast verlangt de ISO-norm dat uw organisatie bij onderzoeken naar incidenten en meldingen ook achterhaalt of er sprake is van mogelijke grondoorzaken, die u vervolgens moet aanpakken. Dit zorgt ervoor dat de onderzoeken naar meldingen en klachten een ‘leerfunctie’ krijgen. Voor veel melders is dit ook belangrijk; behalve om erkenning te krijgen voor hun situatie, melden zij incidenten vaak met de wens om te voorkomen dat anderen hetzelfde overkomt.

Hoewel er dus (nog) geen wettelijke verplichtingen zijn voor de aanstelling van vertrouwenspersonen of de instelling van een klachtenprocedure, blijkt uit jurisprudentie wél het belang van een hulpstructuur waar werknemers terechtkunnen als zij geconfronteerd worden met seksuele intimidatie. Een klachtenstructuur voor seksuele intimidatie en...
Voor slachtoffers van ongewenste omgangsvormen op het werk is het belangrijk dat zij opvang, begeleiding, advies en ondersteuning kunnen krijgen van een vertrouwenspersoon. De melder houdt in principe de regie over de melding en bepaalt welke stappen worden ondernomen. De vertrouwenspersoon behandelt meldingen vertrouwelijk, tenzij er sprake is...
Voor het goed kunnen afhandelen van meldingen en klachten is een normenkader nodig, op basis waarvan uw organisatie uitspraken kan doen over het overschrijden van een norm en – als het van toepassing is – sancties kan opleggen aan degene die de norm heeft overschreden. Een gedragscode kan hier onderdeel van zijn, evenals afspraken in de (...
Als meldingen of klachten betrekking hebben op strafbare feiten, zoals aanranding, verkrachting en stalking, kan het slachtoffer ook aangifte doen. Het indienen van een aangifte betekent echter niet dat uw organisatie moet afwachten tot er een besluit over vervolging is genomen en, indien van toepassing, een rechtszaak is afgerond. Het...
Werknemers die melding doen of een klacht indienen over seksuele intimidatie, moeten volgens de gelijkebehandelingswetgeving bescherming genieten tegen benadeling als gevolg van hun melding of klacht. Dit betekent dat zij niet mogen worden gestraft, gediscrimineerd of op enige andere manier negatief behandeld mogen worden vanwege hun melding. Het...
Het is belangrijk om oog te hebben voor de precaire positie waarin een werknemer kan komen als hij beschuldigd wordt van grensoverschrijdend gedrag, vooral bij formele klachten. Een goede aanpak is om met de beschuldigde werknemer te praten over zijn behoefte aan ondersteuning. In tegenstelling tot beschuldigingen van pesten of discriminatie kan...
In dit hoofdstuk is de noodzaak van een structurele aanpak van klachtenbehandeling belicht, waarin preventie, ondersteuning en opvolging zorgvuldig zijn geïntegreerd. Het implementeren van een effectieve klachtenprocedure en het aanstellen van vertrouwenspersonen zijn niet slechts administratieve taken, maar fundamentele stappen in het opbouwen...