4. Procedure aanpak van meldingen en incidenten
De Arbowet bevat geen expliciete verplichtingen voor het omgaan met meldingen en klachten. Vertrouwenspersonen en klachtenprocedures zijn (nog) niet wettelijk verplicht. Wel heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een leidraad ontwikkeld voor het positioneren en functioneren van vertrouwenspersonen. En op basis van jurisprudentie kan uw organisatie zelf kaders vaststellen voor het behandelen van meldingen en klachten.
beheersen
In hoofdstuk 3 heeft u gelezen dat ISO 45003 stelt dat een procedure voor meldingen over (sociale) onveiligheid een belangrijk onderdeel hoort te zijn van het beleid voor het beheersen van de risico’s op psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Daarin moet uw organisatie onder andere vastleggen dat werknemers die melding doen van ongewenste omgangsvormen, bescherming krijgen tegen benadeling als gevolg van de melding.
De gelijkebehandelingswetgeving eist die bescherming van werknemers bij meldingen over seksuele intimidatie en discriminatie overigens ook.
Leerfunctie
aanpakken
Daarnaast verlangt de ISO-norm dat uw organisatie bij onderzoeken naar incidenten en meldingen ook achterhaalt of er sprake is van mogelijke grondoorzaken, die u vervolgens moet aanpakken. Dit zorgt ervoor dat de onderzoeken naar meldingen en klachten een ‘leerfunctie’ krijgen. Voor veel melders is dit ook belangrijk; behalve om erkenning te krijgen voor hun situatie, melden zij incidenten vaak met de wens om te voorkomen dat anderen hetzelfde overkomt.