4.2 Vertrouwenspersonen
ondersteuning
Voor slachtoffers van ongewenste omgangsvormen op het werk is het belangrijk dat zij opvang, begeleiding, advies en ondersteuning kunnen krijgen van een vertrouwenspersoon. De melder houdt in principe de regie over de melding en bepaalt welke stappen worden ondernomen. De vertrouwenspersoon behandelt meldingen vertrouwelijk, tenzij er sprake is van zeer ernstige feiten waarbij de melder of anderen groot gevaar lopen. De vertrouwenspersoon moet deze werkzaamheden vanuit een onafhankelijke positie kunnen uitvoeren.
Voor de meeste interne vertrouwenspersonen is dit vertrouwenswerk een nevenfunctie, wat een zorgvuldige afweging vereist bij de combinatie met hun hoofdfunctie.
Deskundig
belangen
keurmerk
Het is onwenselijk om iemand aan te stellen als vertrouwenspersoon als diegene in zijn functie rekening moet houden met de belangen van de beklaagde of de organisatie. HR-professionals of leidinggevenden zijn dan ook meestal geen goede keuze voor deze rol. Deskundigheid en toegankelijkheid van de vertrouwenspersoon is van groot belang. De Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) heeft een functieprofiel, certificering voor opgeleide vertrouwenspersonen en een keurmerk voor opleidingsinstituten ontwikkeld.
Divers
Voor grote organisaties is het aan te bevelen een divers team van vertrouwenspersonen samen te stellen, met variatie in geslacht, leeftijd, (migratie)achtergrond en functie (binnendienst/buitendienst).
extern
Kleine organisaties kunnen een externe vertrouwenspersoon aanstellen, gezamenlijk voor een vertrouwenspersoon op brancheniveau gaan of een constructie kiezen vergelijkbaar met de organisatie van bedrijfshulpverlening (bhv) in een bedrijfsverzamelgebouw.
Zolang vertrouwenspersonen (nog) geen wettelijke bescherming tegen benadeling genieten, vergelijkbaar met de bescherming van leden van de ondernemingsraad, is het aan uw organisatie om dit vast te leggen in een klachtreglement en/of aanstellingsbrief.
Ketenpartners
Het is ook belangrijk om met ketenpartners afspraken te maken over de toegang van ingeleend personeel tot de vertrouwenspersoon van de opdrachtgever.