U bent hier

5. Evaluatie, monitoring en bijstelling

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juli 2024

Bij het vormgeven van beleid om seksueel grensoverschrijdend gedrag terug te dringen, focusten organisaties zich tot voor kort vooral op de aanpak van meldingen en klachten. Vandaag de dag is er ook meer aandacht voor preventie, en met name de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) mag zich in meer belangstelling verheugen. Organisaties moeten over het ­algemeen een tandje bijzetten bij het borgen van beleid.

systematisch

Zoals met alle beleidsvoornemens is het van belang om de gestelde doelen gericht op de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag op een systematische manier te ­monitoren, te evalueren en als het nodig is bij te stellen. Hiervoor is een proces nodig, liefst als onderdeel van generieke processen en audits.

De Arbowet verplicht organisaties ook het arbobeleid regelmatig te toetsen aan de ervaringen die daarmee zijn opgedaan en de maatregelen aan te passen zo vaak als de opgedane ervaring daartoe aanleiding geeft.

Cyclisch

aanpak

input

De ISO 45003-norm (zie hoofdstuk 3) gaat net als de Arbowet uit van de cyclische aanpak van psychosociale arbeidsbelasting (PSA): plan-do-check-act (PDCA-cyclus). Dit hoofdstuk heeft betrekking op de ‘check’ en ‘act’ van de cyclus. Hierna vindt u allereerst indicatoren voor het monitoren, meten en evalueren van de prestaties. Daarna volgen suggesties voor het verkrijgen van input voor een evaluatie en vervolgens aandachtspunten voor het maken van een analyse van het beschikbare materiaal. Tot slot volgen tips voor het bijstellen en verbeteren van het beleid.

De antwoorden op de volgende vragen leveren belangrijke indicatoren op voor het monitoren, meten en evalueren van de prestaties van een beleid tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag: Voldoet uw organisatie aan de wettelijke eisen voor de aanpak van seksuele intimidatie? Is er een (getoetste) RI&E waarin de risico’s op seksuele intimidatie...
Een gedegen evaluatie van het beleid tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag vereist diverse bronnen van input. Het verzamelen van uitgebreide en betrouwbare data is noodzakelijk om een helder beeld te krijgen van de effectiviteit van de genomen maatregelen en om eventuele verbeterpunten te identificeren. U moet daarom verschillende...
Als bovenstaande informatie in het kader van de evaluatie is verzameld, is het van belang deze te analyseren. Hieronder volgen aandachtspunten voor het maken van een analyse: Kloof tussen prevalentie en meldingen. Is er een verschil tussen de prevalentie van seksuele intimidatie, zoals blijkt uit bijvoorbeeld een MTO, en het aantal meldingen en...
Op basis van de evaluatie kunt u plannen voor bijstelling en verbetering opstellen. Het is aan te raden dit jaarlijks te doen. Wacht echter niet op de jaarlijkse evaluatie bij ernstige klachten, maar pak geconstateerde gebreken in het beleid onmiddellijk aan. Daarnaast is het belangrijk proactief te zijn bij plannen voor veranderingen in de...
Gelet op de verantwoordelijkheid en het belang van zichtbaarheid bij het (top)management bij de aanpak van ongewenste omgangsvormen, en in het bijzonder seksuele intimidatie, is een jaarlijkse managementbeoordeling van groot belang. Hierbij bespreekt de werkgever jaarlijks de relevante resultaten en plannen voor verbetering in relatie tot...
Dit hoofdstuk benadrukt het belang van een systematische en continue aanpak bij de evaluatie en bijstelling van beleid tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, door het nauwgezet monitoren van indicatoren, het verzamelen van diverse bronnen van input, en het grondig analyseren van verkregen gegevens. Het jaarlijks opstellen van plannen voor...