1.3 Eigen wagenpark of leasen
Als uw onderneming aan meerdere werknemers een (bestel)auto ter beschikking wil stellen, kunt u kiezen uit: huren, leasen of kopen.
1.3.1 Huren
incidenteel
Een auto huren is vaak duurder dan leasen, maar uw onderneming hoeft dan geen langdurig contract aan te gaan. Een auto huren is vooral interessant als een werknemer incidenteel voor zijn werk op pad is of als hij tijdelijk een functie waarneemt waarvoor hij een auto nodig heeft.
1.3.2 Leasen
vergoeding
Heeft uw onderneming niet direct financiële middelen beschikbaar om de auto(‘s) zelf aan te schaffen, dan kunt u de auto’s leasen. Ook als u een auto leaset of huurt en deze vervolgens aan een werknemer ter beschikking stelt, is er sprake van een auto van de zaak. Dit is ook het geval als de werknemer zelf een auto aanschaft, huurt of leaset, maar uw onderneming vergoedt alle kosten hiervan. Het maakt dan niet uit of u met de werknemer heeft afgesproken dat hij de auto alleen zakelijk gebruikt.
Operational lease
verzekering
Bij operationele lease (ook wel operational lease genoemd) huurt u de auto van de leasemaatschappij. De leasemaatschappij blijft eigenaar van de auto. Uw onderneming betaalt hiervoor een vast bedrag per maand. Sluit u een ‘full operational leasecontract’ af, dan zijn zaken zoals verzekeringen, reparaties en brandstof bij de prijs inbegrepen. Bij een ‘netto operational leasecontract’ is uw onderneming zelf voor die zaken verantwoordelijk. Tussen full en netto operational lease bestaan talloze tussenvormen.
Financial lease
aflossing
Bij een financiële leaseconstructie (financial lease) wordt uw onderneming eigenaar van de auto. Eerst alleen economisch, maar na de leaseperiode ook juridisch. Het bedrag dat u maandelijks aan de leasemaatschappij betaalt, is voor de aflossing en rente. Uw onderneming moet zelf zorgen voor onderhoud, verzekeringen en brandstof. Het is dus eigenlijk een soort lening. Deze constructie is vooral interessant voor auto’s die na het leasecontract nog waardevol zijn voor uw onderneming. Het gaat dan meestal om bestelauto’s en vrachtwagens (zie hoofdstuk 9).
Wat te doen bij een vervangende leaseauto?
dubbele bijtelling
Het tijdelijk vervangen van een leaseauto van de zaak kan leiden tot een dubbele bijtelling. Om dit te voorkomen, hebben de Belastingdienst en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen afgesproken dat onder voorwaarden geen bijtelling van toepassing is in de periode dat een tijdelijk vervangende leaseauto de hoofdauto vervangt. Over deze periode is dan alleen bijtelling verschuldigd over de vervangende auto.
Leaseovereenkomst
Wilt u geen bijtelling toepassen in de periode dat een tijdelijk vervangende leaseauto de hoofdauto vervangt? Neem dan in de leaseovereenkomst op dat de hoofdauto in die vervangingsperiode niet ter beschikking staat aan de werknemer. Wel moet de werknemer vóór de vervangingsperiode de hoofdauto, de papieren en de middelen voor toegang tot en gebruik van de auto (zoals de autosleutels) bij u of de leasemaatschappij inleveren.
Vergelijken
offerte
Heeft u besloten om bedrijfsauto’s te gaan leasen, dan zult u op zoek moeten gaan naar een leasemaatschappij. Ga hierbij niet over één nacht ijs en vraag meerdere offertes op, want dit kan u behoorlijk wat financieel voordeel opleveren. Het stappenplan op rendement.nl/fadossier helpt u een handje.
1.3.3 Kopen
BTW
Kiest u voor een eigen wagenpark, dan komen de aangeschafte auto’s op de balans van uw onderneming te staan. Alle kosten rond de koop van die auto’s zijn dan aftrekbaar van de fiscale winst, inclusief de betaalde BTW (zie hoofdstuk 10). Denk hierbij aan:
- de financieringskosten;
- afschrijvingen;
- de kosten van brandstof;
- reparaties en verzekeringen;
- het lidmaatschap van de pechhulpdienst;
- de kosten van periodieke keuringen.
Door de rechter opgelegde geldboeten zijn niet aftrekbaar!
Vanaf 2024 verplichte kilometerregistratie
Klimaat-akkoord
rapportageplicht
Jaarlijks reist werkend Nederland tientallen miljarden kilometers. Dit verkeer zorgt voor behoorlijk wat CO2-uitstoot. In het Klimaatakkoord uit 2019 is daarom afgesproken om die uitstoot fors te verlagen. Eén van de afspraken uit het Klimaatakkoord richt zich op de werkgebonden personenmobiliteit: organisaties met minimaal 100 werknemers worden vanaf 1 juli 2024 verplicht om te rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer. Rapportageplichtige werkgevers moeten de gevraagde gegevens over 2024 uiterlijk op 30 juni 2025 inleveren via het online formulier op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl). In hoofdstuk 5 leest u meer over deze nieuwe rapportageplicht.