U bent hier

11. Fiscale bewaarplicht

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

De loonadministratie is onderdeel van de zogeheten basisgegevens van uw onderneming en daarom geldt hiervoor een bewaarplicht van zeven jaar. Voor bepaalde onderdelen kan er echter een kortere bewaartermijn gelden of geldt er juist een maximale bewaartermijn. Het doel van de bewaartermijnen is het voor instanties zoals de Belastingdienst mogelijk te maken om ook na verloop van jaren goede controles uit te voeren.

andere onderdelen

Zoals gezegd, geldt de loonadministratie als basisgegeven van uw onderneming. Andere onderdelen die tot de basisgegevens behoren, zijn bijvoorbeeld het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie en de in- en verkoopadministratie.

Gevolgen niet voldoen aan bewaarplicht

verzuimboete

onjuistheid bewijzen

Als u zich niet aan de bewaarplicht houdt, kan dat bijvoorbeeld een verzuimboete van de Belastingdienst opleveren (zie paragraaf 10.1) of veroordeling door de strafrechter. Als uw loonadministratie niet aan de eisen voldoet omdat de voor een controle benodigde gegevens niet langer worden bewaard of niet in de juiste vorm, kan de Belastingdienst voor het opleggen van een belastingaanslag – onder strenge voorwaarden – omkering van de bewijslast toepassen. Dan worden de benodigde cijfers geschat, en is het aan u om de onjuistheid ervan te bewijzen (in plaats van dat de fiscus de juistheid ervan moet bewijzen).

Voor uw loonadministratie – en de andere basisgegevens – heeft u met een fiscale bewaarplicht van zeven jaar te maken. Die bewaarplicht begint te lopen op 1 januari na het jaar waarin de betreffende gegevens in de loonadministratie zijn opgenomen, tenzij de gegevens nog een actuele waarde voor uw bedrijfsvoering hebben. De bewaartermijn van zeven...
U moet de loonadministratie bewaren op de plaats waar uw onderneming is gevestigd, of kantoor houdt. Die vestigingsplaats moet in Nederland liggen. Ligt de vestigingsplaats niet in Nederland, dan kunt u de loonadministratie bewaren op een plek in Nederland waar een vaste inrichting van uw onderneming is of waar de woon- of vestigingsplaats van de...
Uw onderneming kan de gegevens die onder de fiscale bewaarplicht vallen op verschillende wijzen opslaan en bewaren: op papier of digitaal. U moet de gegevens echter op zo’n manier bewaren, dat ze eenvoudig toegankelijk zijn (leesbaarheid) voor controlerende instanties zoals de Belastingdienst of Nederlandse Arbeidsinspectie, en uiteraard voor...