5.3 Bedrijfsbezoek na melding
vertrouwelijk
Werknemers en ondernemingsraden kunnen een klacht bij de Arbeidsinspectie indienen als zij vinden dat de arbeidsomstandigheden in hun organisatie niet voldoen aan de wettelijke eisen. De Arbeidsinspectie onderzoekt in principe elke serieuze klacht en moet iedere klacht vertrouwelijk behandelen. Is een melding afkomstig van de ondernemingsraad, dan moet de NLA sowieso reageren. Het is dan niet relevant of het om een ernstige overtreding gaat of niet.
5.3.1 Anoniem
De indiener van een klacht blijft anoniem voor uw werkgever. Een inspecteur vertelt bij zijn bezoek in principe niet of hij uw organisatie bezoekt vanwege een melding of dat het een ‘gewone’ inspectie is. Voor zover de werkgever weet, is het een algemene controle. De afhandeling van de inspectie is ook grotendeels gelijk aan de standaardprocedure.
Het is mogelijk anoniem een klacht in te dienen. Daar is een nadeel aan verbonden: de NLA kan geen terugkoppeling geven over de afhandeling van de klacht.
5.3.2 Onderzoek
zo snel mogelijk
Hangt de klacht samen met een ernstige overtreding van de Arbowet of een direct gevaar voor werknemers of de omgeving, dan komt er zo snel mogelijk een inspecteur langs. Bij minder ernstige situaties kan de Arbeidsinspectie besluiten de inspectie uit te stellen. Bijvoorbeeld als het overduidelijk is wie in uw organisatie de klacht heeft ingediend en dit voor vervelende situaties tussen hem en de werkgever kan zorgen. De NLA bewaart de klacht dan en komt na enige tijd alsnog langs bij uw organisatie.
5.3.3 Afronding onderzoek
Als de inspecteur wel langskomt, kan hij constateren dat de klacht terecht is en dat er wetten zijn overtreden. Uw organisatie loopt dan kans op een boete of andere sanctie.
Als uw werkgever geluk heeft, krijgt hij slechts een waarschuwing van de inspecteur. Daarmee krijgt hij de tijd om de situatie te verbeteren.
Inspectie informeert klager
brief
Wat de uitkomst van het onderzoek ook is, in principe komt uw werkgever niet te weten dat de inspecteur langskomt vanwege een klacht. Wel krijgen de werknemers die de klacht hebben ingediend – als zij dit niet anoniem hebben gedaan – achteraf een brief van de Arbeidsinspectie. Hierin staat welke overtredingen zijn geconstateerd en welke maatregelen de NLA van de werkgever heeft geëist. Ook zal de NLA willen weten of een werknemer tevreden is met de afhandeling van zijn klacht.