1.3 Beginnen als leidinggevende
Heeft u geen tot weinig ervaring als leidinggevende, dan zult u merken dat u leidinggeven het beste leert door het te doen. Geef uzelf daarbij de tijd om een leiderschapsstijl uit te werken en de benodigde leiderschapscompetenties te versterken, zeker als u nog niet zo lang bestuurder bent.
1.3.1 Eerste paar maanden
vuurdoop
De eerste maanden als nieuwe leidinggevende zijn vaak een vuurdoop. Komt u nieuw binnen in een organisatie, dan zult u zeker de eerste niet zijn die een pittige tijd tegemoet gaat. Werknemers volgen u aandachtig en zullen uw grenzen verkennen. Ondertussen moet u de kantoorpolitiek en onderhuidse spanningen nog leren aanvoelen.
Gooi niet meteen alles overhoop
samenwerken
Om tijdens de eerste maanden een goede indruk te maken, is het verstandig om niet meteen middenin een groepsproces te duiken of de boel op zijn kop te zetten. Neem eerst even rustig de tijd om te kijken hoe werknemers onderling samenwerken en wat hun functies zijn. Analyseer de doelen van de afdeling of organisatie en stel daarna vast hoe u de eerste tijd te werk wilt gaan. Maak vervolgens rustig duidelijk wat u van plan bent en hoe u leiding gaat geven.
1.3.2 Van werknemer naar baas
gelijke voet
Het is een vreemde gewaarwording om leiding te nemen over werknemers als u eerder met hen op gelijke voet samenwerkte. Niet alleen voor u, maar ook voor de mensen die nu úw team zijn. U zit niet langer in hetzelfde schuitje. De verantwoordelijkheid ligt nu bij u. Gunnen uw voormalige collega’s u uw nieuwe positie? Hoe pakt u dit goed aan?
Afspraken maken
knelpunten
Het is verstandig om direct duidelijke afspraken te maken met uw voormalige collega’s. Bepaal vooraf de regels van de samenwerking, praat over de verwachtingen die u van elkaar heeft en maak mogelijke problemen bespreekbaar. Zo kunt u eventuele knelpunten voortijdig verhelpen en voorkomt u misverstanden en teleurstellingen.
Hoofdlijnen uitzetten voor werknemers
Het overgrote deel van de leidinggevenden is vanuit een inhoudelijke achtergrond op die positie terechtgekomen. Van specialisten worden ze generalisten. De meesten kiezen in zo’n geval voor een faciliterende of coachende stijl van leidinggeven. Dit betekent dat u de hoofdlijnen uitzet voor uw werknemers, maar dat u veel verantwoordelijkheid bij hen zelf legt en dat u samen besluiten neemt.