U bent hier

9.1 Aandacht voor beveiliging

Laatst gewijzigd: mei 2021

gemeente

Aandacht voor goede beveiliging is een belangrijk element bij de organisatie van evenementen. Iedere gemeente heeft haar eigen regels voor (brand)veiligheid, waardoor u uw beleid steeds opnieuw moet afstemmen op de geldende eisen.

Afhankelijk van het soort evenement moet u zich aan eenduidige regels houden. Hierbij valt te denken aan garderobebewaking, detectiepoorten, bewaking met camera’s, muntenkassa’s, bewaking van het parkeerterrein en de aanwezigheid van beveiligingsmensen.

9.1.1 Beveiliging kiezen

kwetsbaarheid

Uiteraard moet u bij het kiezen van de beveiliging uitgaan van het soort evenement of bijeenkomst en de mate van kwetsbaarheid van de aanwezige gasten. Denk bijvoorbeeld aan een evenement zoals een kleinschalig feest of festival met livemuziek waarbij ook alcohol een rol speelt. Op zo’n bijeenkomst zal een andere verdeling van beveiligingsmedewerkers ten opzichte van het aantal personen nodig zijn dan bij een groot publieksevenement als een popconcert.

9.1.2 Toegangsbewijs

uitnodiging

Bij het versturen van de uitnodiging kunt u al een grote mate van beveiliging realiseren. Hierop zijn verschillende varianten denkbaar. De uitnodiging kan bijvoorbeeld ook als toegangsbewijs dienen. Ook kunt u met de uitnodiging informatie verzamelen over wie het evenement gaan bezoeken door een antwoordkaart bij te sluiten.

Informatie verzamelen

gastenlijst

Niet alleen weet u dan hoeveel bezoekers u kunt verwachten. Op die manier komt u ook achter andere informatie, zoals de naam, het adres en de functie van de bezoekers. Met deze gegevens kunt u de gastenlijst opstellen die bij aanvang van het evenement ter controle dient.

Beveiligingsbureau inschakelen

risico’s

Bij evenementen waaraan risico’s kleven, is het verstandig om vanaf de start van de planning en onderhandelingen een erkend beveiligingsbureau in te schakelen. Op grond van gegevens als het soort evenement, het soort publiek en omgevingsfactoren maakt het beveiligingsbedrijf een inschatting van de risico’s. Vervolgens adviseert zo’n bedrijf u over de inzet van bewakingspersoneel en het gebruik van bijvoorbeeld detectiepoorten, camera’s en dergelijke.

9.1.3 Beveiligingsmedewerkers

Laat u uw evenement bewaken door personen, dan heeft u de volgende mogelijkheden:

  • al dan niet geüniformeerde beveiligingsmedewerkers;
  • gastvrouwen en gastheren;
  • securityhosts;
  • politie.

Beveiligingsmedewerkers;

gevoel van veiligheid

De aanwezigheid van beveiligingsmedewerkers is van groot belang voor het gevoel van veiligheid bij de gasten. De beveiliging is niet alleen fysiek aanwezig, maar staat via de modernste communicatiemiddelen voortdurend in contact met een meldpunt. Via dit meldpunt kunnen de beveiligers bij eventuele calamiteiten gezamenlijk optreden.

Gastheren en securityhosts;

ongenode gasten

Gastvrouwen en -heren zijn inzetbaar voor het inchecken en registreren van de genodigden en dienen als eerste aanspreekpunt. Een niet mis te verstane vorm van veiligheid. Securityhosts vormen bij de entree de eerste barrière in positieve zin. Ze zijn getraind in het opmerken van ongenode gasten.

Politie

Het komt bij evenementen steeds vaker voor dat een beroep wordt gedaan op de plaatselijke politie. Uiteraard is dit altijd het geval bij hooggeplaatst bezoek. Maar u kunt ook een beroep doen op de politie als u denkt dat uw evenement om andere redenen risicofactoren met zich meebrengt.