U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Functioneren en beoordelen6. Acties laten gesprek zwaarder wegen6.4 Scholing regelen

6.4 Scholing regelen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

ander vak

Het is heel goed mogelijk dat een beoordelings- of functioneringsgesprek tot de conclusie leidt dat uw medewerker zijn kennis moet bijspijkeren. Er zijn diverse mogelijkheden: van het opfrissen van kennis tot het aanleren van een totaal ander vak. Bovendien zult u samen een keuze moeten maken uit het enorme aanbod aan scholingsinstituten en opleidingen.

6.4.1 Bedrijfsdoelen

investeren

Voordat u in scholing investeert, moet u afwegen of de opleidingsbehoeften van de medewerker passen bij de doelen die uw organisatie nastreeft. U gaat dan na aan welke kennis en vaardigheden er nu en in de nabije toekomst behoefte is.

6.4.2 Intern of extern

uitbesteden

De volgende vraag is of u de scholing binnen de organisatie zelf moet organiseren of dat u het uitbesteedt aan een gespecialiseerd opleidingsinstituut. Zelf opleiden maakt het mogelijk om de medewerker precies datgene aan te leren wat nodig is om de organisatiedoelen te bereiken.

Bij zelf opleiden heeft u optimale controle over de investeringen in tijd, energie en geld: als u vindt dat de medewerker voldoende heeft geleerd, kunt u de scholing op ieder gewenst moment beëindigen.

deskundigheid

kennisuitwisseling

Een externe opleiding biedt het voordeel dat medewerkers vaak een bredere opleiding krijgen. Zo haalt u misschien extra deskundigheid in huis die in de toekomst van pas kan komen. Verder brengt scholing buiten de deur de medewerker in contact met beroepsgenoten. Dit werkt vaak stimulerend en bevordert kennisuitwisseling. Voor de medewerker zelf is misschien van belang dat hij vaak een officieel diploma krijgt als hij een externe opleiding met succes afrondt. Dit kan hem in het kader van duurzame inzetbaarheid van pas komen bij de rest van zijn loopbaan.