U bent hier

8. Slecht functioneren aanpakken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

U bent er als leidinggevende op gebrand dat uw medewerkers goed presteren, zichzelf ontwikkelen en daarbij het onderste uit de kan halen. Helaas verloopt niet elke loopbaan onder uw leiding voorspoedig en daar heeft u soms weinig invloed op. Want elke medewerker heeft op zijn tijd problemen: met zichzelf, met zijn werk of met collega’s. En die problemen kunnen het functioneren van de medewerker beïnvloeden. Ook met deze situatie moet u kunnen omgaan.

fraude

Lastige medewerkers zijn er in alle soorten en maten. Ondermaats of slecht functioneren is een belangrijk probleem, maar u kunt ook denken aan problemen door fraude, alcoholmisbruik, oneigenlijk gebruik van e-mail of internet of zelfs pesten. Dit hoofdstuk gaat vooral over het herkennen en aanpakken van slecht functionerende medewerkers.

Als een medewerker niet goed functioneert, kan dit vele gevolgen hebben, zowel voor uw organisatie als voor de medewerker persoonlijk. Hij zal minder productief zijn en een slechtere kwaliteit werk afleveren. Slecht functioneren ontstaat meestal niet zomaar. De betreffende medewerker zit vaak niet lekker in zijn vel. De thuissituatie of...
Een medewerker presteert niet van de ene op de andere dag ineens veel slechter dan u bent gewend. Er zijn vaak al tekenen aan de wand. Het is belangrijk dat u de signalen in een zo vroeg mogelijk stadium oppikt. Hier wordt u steeds beter in als u geregeld een (voortgangs)gesprek heeft met uw medewerkers, los van de officiële gesprekken. Maar waar...
Als u eenmaal het vermoeden heeft dat een medewerker slecht functioneert, is het zaak zo snel mogelijk met hem in gesprek te gaan. Een goed moment is natuurlijk het beoordelings- of functioneringsgesprek, maar slecht functioneren is vaak een acuut probleem. Het is daarom niet verstandig om af te wachten tot het geplande halfjaarlijkse of...
Uit de gesprekken met de medewerker kan naar voren komen dat zijn slechte functioneren het gevolg is van een conflict, of dat hij niet geschikt is voor zijn functie. In dat laatste geval kunt u de functie aanpassen of de medewerker laten begeleiden door een coach, die hem helpt zijn werk naar behoren te doen. 8.4.1 Conflict Een conflict kan aan de...
Voorkomen is beter dan genezen, maar als gesprekken, begeleiding en aanpassing van de functie geen resultaat hebben, is ontslag een laatste mogelijkheid. U kunt een medewerker op verschillende manieren ontslaan. 8.5.1 Beëindiging met wederzijds goedvinden Als de medewerker inziet dat voortzetting van de arbeidsovereenkomst geen zin heeft, kunt u...