6.1 Waarom vervolgacties?
wassen neus
salaris
coaching
Een gesprek is een wassen neus als u er geen consequenties aan verbindt. Alle energie die u in de gesprekken steekt, is verloren moeite als u geen afspraken maakt over het vervolg. Bij een beoordelingsgesprek ligt een deel van de vervolgacties voor de hand: u heeft een oordeel over een medewerker uitgesproken en zult daaraan vaak gevolgen verbinden voor het salaris en de functie van deze medewerker. Maar er zijn nog veel meer vervolgacties mogelijk, zoals het in gang zetten van scholing of een intern ontwikkelingstraject. Een functioneringsgesprek heeft meestal geen gevolgen voor het salaris of de functie van de medewerker, maar afspraken over coaching, begeleiding of scholing liggen dan wel voor de hand.
Het is aan te raden om medewerkers een paar gerichte opdrachten te geven voor vervolgactie. Dit komt hun betrokkenheid ten goede en maakt de kans groter dat er ook werkelijk iets terechtkomt van de afspraken die u met hen heeft gemaakt.
Tijdens gesprek
duidelijk
Tijdens het gesprek legt u een duidelijk verband tussen wat er is besproken en de acties die daarop zouden moeten volgen. Vat beknopt samen wat u met de medewerker heeft besproken en informeer of hij misschien nog iets heeft toe te voegen. Vraag ook of alles duidelijk is. Met zo’n samenvatting zorgt u voor structuur: u sluit het gedeelte over het verleden af en richt vervolgens de blik op de toekomst.
Noem tegen het einde van het gesprek het verslag dat u opmaakt over het beoordelings- of functioneringsgesprek, waarin u alles op een rijtje zet. Dit verslag vormt ook weer het uitgangspunt voor het volgende gesprek.