U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Functioneren en beoordelen3. Alles over het ­functioneringsgesprek3.1 Doel functioneringsgesprek

3.1 Doel functioneringsgesprek

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

problemen

In het functioneringsgesprek is er veel ruimte voor de medewerker om zijn verhaal te doen. Hierdoor ontvangt u nuttige informatie, want u krijgt een goed beeld van wat er leeft binnen uw team. Eventuele problemen kunt u zo in de kiem smoren.

Waardering

vertellen

inzet

Voor uw medewerkers is het vaak erg prettig dat ze de gelegenheid krijgen om te vertellen over hun eigen werkzaamheden en over het reilen en zeilen binnen het team of de afdeling, maar ook binnen de organisatie. Ze hechten er vaak waarde aan als u ze informeert over het resultaat van hun inspanningen: de meeste medewerkers willen graag weten wat ze goed of fout doen. Ook horen ze graag dat u hun inzet waardeert. Dit komt hun motivatie ten goede. Hoe u onderbouwd feedback geeft, leest u in paragraaf 2.4.

Medewerkers kunnen in het functioneringsgesprek aangeven hoe ze zich verder (persoonlijk) willen ontwikkelen. U kunt op uw beurt aangeven wat er mogelijk is en bespreken hoe dit gestalte krijgt in een ontwikkeltraject.