U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Arbeidsongevallen en aansprakelijkheid8. Kosten verhalen8.6 Afhandeling claims

8.6 Afhandeling claims

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2014

uitkering

deskundigen

Heeft er een arbeidsongeval plaatsgevonden waarvoor uw organisatie aansprakelijk is? Dan moet u een claim indienen bij de verzekeraar. Het afhandelen van claims zal meestal op één van de volgende manieren plaatsvinden:

  • Alles is duidelijk: de verzekeraar handelt de claim af. De werkgever krijgt een uitkering die hij betaalt aan de medewerker die schade heeft geleden.
  • De verzekeraar wijst de claim af, omdat de schade niet gedekt wordt door de verzekering.
  • De verzekeraar vraagt aan de werkgever of anderen om aanvullende informatie. Vervolgens handelt hij de claim af.
  • De verzekeraar schakelt één of meer deskundigen in (zie verderop). Vervolgens handelt hij de claim af.

bezwaar

Een schadeclaim kan helemaal of gedeeltelijk worden toegewezen. Als een claim gedeeltelijk wordt toegewezen, legt de verzekeraar uit waarom hij dat doet. Vervolgens kan uw organisatie, de verzekerde dus, bezwaar aantekenen tegen deze beslissing.

Onderzoek

privacy

Een schadeclaim bij een arbeidsongeval kost vaak tijd en wordt dus vrijwel nooit direct afgehandeld. De verzekeraar heeft immers tijd nodig om te onderzoeken wat de precieze schade is. Vaak moet hij daarbij kunnen beschikken over alle relevante medische gegevens. Omdat dit privacygevoelige gegevens zijn, mag alleen de medisch adviseur van de verzekeraar hiermee aan de slag gaan. En alleen voor zover de wet dit toestaat. 
De verzekeraar kan verder pas uitkeren als de situatie van de betreffende medewerker medisch stabiel is. Hierdoor duurt de procedure mogelijk nog langer.

Expertise

Een verzoek om schadevergoeding kan zo complex zijn dat de verzekeraar behoefte heeft aan een expertiserapport. Hierin legt een deskundige zijn bevindingen vast. Als het goed is, krijgt de verzekeraar hiermee duidelijkheid, zodat hij de betreffende schade en dekking kan vaststellen. De verzekeraar legt vooraf in een overeenkomst vast welke procedure de deskundige volgt. Ook het tijdpad wordt meegenomen. Uw organisatie wordt van de hele procedure op de hoogte gehouden zowel door de verzekeraar als de deskundige zelf.

Houd er rekening mee dat u recht heeft op contra-expertise, bijvoorbeeld als de uitslag van het onderzoek financieel nadelig is voor uw organisatie.