U bent hier

7.1 Interne meldingsprocedure

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2014

seconde

Alle medewerkers moeten weten tot wie ze zich moeten wenden en wat ze moeten doen bij een arbeidsongeval. Als een ongeval onopgemerkt blijft, is er immers geen actie mogelijk. Als elke seconde telt, moet de informatie snel beschikbaar zijn en bij de juiste mensen terechtkomen.

beschikbaar

Daarom moeten uw medewerkers zulke informatie logisch en gemakkelijk kunnen achterhalen. U kunt dan denken aan stickers op telefoons, informatie op intranet, instructiekaarten op de deur van werkplaatsen, bouwketen of vergaderzalen. 
Zorg er ook voor dat de informatie op een paar centrale plekken beschikbaar is. Denk aan de receptie, balie, portiersloge of bij de conciërge. Is dat geen optie, dan kunt u die informatie ook op geplastificeerde kaartjes zetten, die iedere medewerker bij zich draagt.

7.1.1 Procedure opstellen

praktisch

Om ervoor te zorgen dat bij een arbeidsongeval alle betrokkenen in uw organisatie zo snel mogelijk op de hoogte zijn van alles wat ze moeten weten, is het verstandig een standaardmeldingsprocedure op te stellen. Op die manier verloopt de alarmering bij een arbeidsongeval altijd volgens hetzelfde stramien en dat is wel zo praktisch. Iedereen weet dan waar hij aan toe is.

7.1.2 Voorbeeld procedure

112

alarmnummer

aard

Zo’n procedure of protocol kan er in de praktijk als volgt uitzien:

  • Degene die het ongeval ontdekt, belt het interne alarmnummer.
  • De receptionist of degene die het centrale punt bezet, vraagt:
    • de plaats van het ongeval;
    • de aard van het ongeval;
    • de omvang van het ongeval, het aantal slachtoffers en de ernst van hun verwondingen;
    • naam en telefoonnummer van de melder.

  • De receptie of het centrale punt belt zo nodig het externe alarmnummer (112).
  • De receptie of het centrale punt meldt het incident bij het hoofd bedrijfshulpverlening (BHV).
  • Het hoofd BHV voert bevel en deelt instructies uit aan andere BHV-medewerkers.
  • Bespreek deze meldingsprocedure met uw medewerkers en laat hen het een keer oefenen. Als ze het al eens hebben gedaan, gaat er bij een noodgeval geen tijd verloren omdat medewerkers twijfelen of ze de juiste procedure volgen.

    7.1.3 Externen

    klanten

    Niet alleen uw medewerkers moeten weten hoe ze moeten handelen bij een ongeval. Ook gasten, bezoekers, cliënten, patiënten, chauffeurs, klanten, uitzendkrachten en aannemers moet u hierover informeren. 
Stel nieuwe medewerkers tijdens hun inwerkperiode op de hoogte van de meldingsprocedure en het alarmnummer voor melding van een ongeval. Bezoekers, klanten en andere mensen van buiten de organisatie kunt u laten informeren over deze procedure tijdens hun eerste contact aan de balie of met de portier of bijvoorbeeld bij aanvang van een vergadering.