U bent hier

4.3 Plan van aanpak

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

achtste week

Als de verwachting is dat de zieke werknemer op korte of lange termijn weer zal kunnen werken, moet de werkgever samen met de werknemer – en eventueel ter hulp ingeschakelde derden – een plan van aanpak opstellen. Dit moet uiterlijk in de achtste ziekteweek gebeuren.

Afspraken

realistische doelen

Het ‘Plan van aanpak’ is een formulier waarop – naast de gegevens van de werknemer, werkgever en bedrijfsarts of arbodienst – de afspraken worden vastgelegd over het einddoel (en eventuele tussentijdse doelen) van de re-integratie en wat de werkgever en werknemer hiervoor samen zullen doen. Het is van belang om realistische doelen te formuleren, anders werkt dit juist averechts voor het hele proces. Als basis voor het plan van aanpak wordt de door de bedrijfsarts of arbodienst opgestelde probleemanalyse gebruikt.

Bewaren

kopie aan werknemer

Nadat het formulier is ingevuld en door zowel uw organisatie als de werknemer is ondertekend, moet de werkgever een kopie ervan aan de werknemer verstrekken en het formulier zelf in zijn administratie bewaren.

Komt het later tot een WIA-aanvraag door de zieke werknemer, dan moet uw organisatie het opgestelde plan van aanpak aanleveren bij UWV als onderdeel van het re-integratieverslag (zie paragraaf 5.4).

Toezicht

casemanager

Het is natuurlijk de bedoeling dat de in het plan van aanpak vastgelegde afspraken worden nagekomen. Daarom moet uw organisatie samen met de werknemer een zogenoemde casemanager aanstellen, die toezicht houdt op die naleving en de re-integratie in goede banen leidt. Dit zou dus bijvoorbeeld ook de aangewezen persoon kunnen zijn om de tussentijdse evaluaties te verzorgen en het re-integratiedossier bij te houden.

goede band

De rol van casemanager kan worden vervuld door iemand van uw arbodienst, maar ook door een leidinggevende van de werknemer of een andere werknemer van uw organisatie. Als de werkgever of werknemer van mening is dat het plan van aanpak niet wordt nageleefd of bij andere kwesties rond de re-integratie, kan hij bij de casemanager aankloppen. Het is dus belangrijk dat er een goede (vertrouwens)band en soepele communicatie bestaat met de casemanager.

Plan van aanpak is geen statisch document

bijstellen

Als zich tussentijds wijzigingen voordoen in de ziekte of mogelijkheden van de werknemer, moet uw organisatie de afspraken over zijn re-integratie bijstellen en dus het plan van aanpak aanpassen. Soms kan het hiervoor nodig zijn om ook de probleemanalyse te (laten) bijstellen.

In het geval dat er nieuwe afspraken worden gemaakt over de re-integratie – en het dus geen aanpassing van de bestaande afspraken betreft – moeten die worden vastgelegd in de eerstejaarsevaluatie (zie hierna).