3.6 Meerwaarde van de OR
afbreuk
Veel ondernemingsraden richten zich zó sterk op hun taken dat zij het grote plaatje van de onderneming uit het oog verliezen. Als u daarbij de medezeggenschap inricht naar het klassieke model uit de tijd dat de Wet op de ondernemingsraden (WOR) werd opgericht (1950), doet dat flink afbreuk aan uw daadkracht en efficiëntie. Herkent u de volgende knelpunten, dan weet u dat het tijd is voor een gedragsverandering binnen de OR:
- De bestuurder betrekt de OR te laat of niet.
- De achterban ziet de OR niet staan en wil geen lid worden.
- De OR wordt als lastig bestempeld en deelname heeft een negatief effect op de loopbaan.
- De OR heeft te weinig informatie, tijd en mankracht om alles te volgen.
Deze knelpunten hebben alles te maken met de manier waarop uw OR denkt en werkt. Gelukkig kan het ook anders. Uw OR-werk levert meer op als u inspeelt op wat moderne organisaties nodig hebben.
Moderne rol
knelpunten
meerwaarde
Om de hiervoor genoemde knelpunten het hoofd te bieden, is het belangrijk dat u een moderne rol invult met uw OR. Dat doet u via de volgende principes:
- Sta niet recht tegenover uw bestuurder, maar werk met hem samen aan gedeelde belangen.
- Neem geen verantwoordelijkheid over van collega’s, maar adviseer hoe de organisatie gebruik kan maken van hun ontwikkelpotentieel.
- Richt u niet op wat moet volgens uw bevoegdheden, maar op de meerwaarde die uw OR levert.
- Focus niet op technische maatregelen in uw interne organisatie, maar op ontwikkelingen in de buitenwereld die impact hebben op de werknemers.
In hoofdstuk 8 leest u meer over concrete tips en voorbeelden die u helpen bij het vormgeven van adviestrajecten die aansluiten bij de genoemde vier principes.
netwerk
Om die principes in de praktijk te brengen, doet u er goed aan om aan de start van uw OR-termijn met uw netwerk het gesprek aan te gaan over uw rol. Gebruik de volgende vier principes om met uw netwerk een beeld te vormen over:
- de toegevoegde waarde van uw OR voor de werknemers;
- de meerwaarde van de OR voor uw bestuurder;
- wat het OR-werk de leden zelf zou moeten opleveren;
- wat u als OR wilt betekenen voor leidinggevenden, arboprofessionals en andere sleutelfiguren in uw organisatie;
- de gewenste impact van uw OR-werk op klanten, relaties en andere belanghebbenden.
OR-missie
workshop
Het antwoord op deze vijf onderwerpen is de missie van uw OR. Daarin vat u samen wat u voor wie wilt betekenen en wat uw opdracht is vanuit de medezeggenschap. Organiseer een workshop of brainstormsessie om uw OR-missie te formuleren.
Als u nieuw bent in de medezeggenschap, is het niet eenvoudig om deze vragen in uw eentje te beantwoorden. Daarom is het slim om oud-OR-leden, uw bestuurder en staffunctionarissen uit te nodigen om tijdens de workshop met de OR het gesprek aan te gaan. Zo profiteert u ook van hun kennis en ervaring. Bo/vendien betrekt u hen op die manier bij het OR-werk, iets wat u andersom ook graag ziet.
Uw bijdrage wordt duidelijker met deze vragen: ‘wat is het effect als de OR flopt?’ en: ‘wat is het effect als de OR een groot succes is?’ Welke antwoorden formuleert u hierop? Bespreek die eens binnen de OR.