6.1 Luisteren verdelen in drie niveaus
Er zijn drie niveaus als het gaat om luisteren. Deze niveaus bepalen waar u de focus op legt en aandacht aan geeft.
6.1.1 Niveau 1
verlieservaring
Als de rouwende werknemer zijn verlies deelt, kunt u afgeleid raken door een eigen eerdere verlieservaring. Hierdoor verschuift de focus van de werknemer naar uzelf, en luistert u niet meer met volle aandacht. U raakt emotioneel betrokken bij het verhaal van de werknemer en uw gedachten en gevoelens worden beïnvloed door uw eigen situatie:
- U onderbreekt de werknemer in zijn verhaal.
- U kunt bijna niet wachten om uw eigen verhaal of ervaring te vertellen.
6.1.2 Niveau 2
non-verbaal
Bij niveau 2 bent u oprecht geïnteresseerd in wat er speelt bij de werknemer, u bent zich bewust van hoe de werknemer zich voelt en de emoties die hij laat zien. U kunt dat duidelijk maken in woorden, maar ook non-verbaal, doordat u laat blijken dat u de werknemer begrijpt. Door met bewuste aandacht te luisteren, ontstaat er écht contact en voelt de werknemer zich gehoord en gezien. Wat er gebeurt, is het volgende:
- U leeft mee met de werknemer, qua emoties en gevoelens.
- U let op de non-verbale communicatie, op lichaamstaal, gebaren en gezichtsuitdrukkingen.
6.1.3 Niveau 3
selectief
U luistert met volle aandacht naar de werknemer, u bent betrokken en nieuwsgierig. Door vragen te stellen en dóór te vragen, krijgt u meer informatie. Zo kunt u de werknemer beter ondersteunen. Daarnaast neemt u het gedrag en de emoties bij de werknemer waar. Het volgende gebeurt:
- U toont empathie en betrokkenheid.
- U luistert selectief, geeft bepaalde onderwerpen extra aandacht.
- U respecteert de mening van de werknemer, ongeacht wat uw eigen mening hierover is.
Bij effectieve communicatie tussen collega’s en de rouwende werknemer is het van belang om luisterniveau 2 en 3 toe te passen. Het is de bedoeling om in verbinding te blijven en elkaar beter te begrijpen, om te weten wat er speelt er bij de rouwende werknemer.