U bent hier

3.5 Begin met luisteren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

ongevraagd

Actief luisteren met aandacht is niet eenvoudig, al denken mensen dat vaak wel. Al snel geeft de gesprekspartner goedbedoelde adviezen, biedt hij oplossingen en vertelt hij over zijn eigen ervaringen, of de ervaringen van familie of vrienden die hetzelfde hebben meegemaakt. Er wordt snel ingevuld wat de werknemer bedoelt en er wordt precies begrepen hoe hij zich voelt. Maar een rouwende werknemer zit niet op de volgende goedbedoelde of ongevraagde adviezen te wachten.

  • Ben je niet te vroeg aan het werk gegaan?
  • Het is beter om nog wat langer thuis te blijven, het heeft tijd nodig.
  • Je kunt beter eerst halve dagen gaan werken.

In plaats van ongevraagd advies te geven, kunt u de werknemer vragen waar hij behoefte aan heeft. Wat heeft hij op dit moment nodig?

Niet invullen voor een ander

NIVEA

Bij het begeleiden van een werknemer is het belangrijk om ‘NIVEA’ te onthouden: niet invullen voor een ander. Vaak hebben mensen namelijk de neiging om dat te doen: op de werkvloer komt dit regelmatig voor. Een oordeel over de rouwende werknemer is snel geveld, een aanname wat hij denkt, voelt, wat hij beter wel of niet kan doen. Voorbeelden van invullen voor een ander zijn de volgende aannames:

  • Als ik dit zeg, wordt hij vast boos.
  • Ik voel dat hij verdrietig is en dat hij zich zorgen maakt.
  • Deze vraag zou ik hem nu niet stellen, want dat vindt hij vast moeilijk.