14.1 Competentieontwikkeling
Competenties zijn het geheel van kennis, vaardigheden en attitude die iemand maken tot wie hij is. De opdracht van uw organisatie is de werknemer de beste kansen te bieden om zichzelf te ontplooien. Dit komt niet alleen de werknemer zelf ten goede, maar ook de organisatie als geheel. Een goede werkbeleving, plezier in het werk en efficiënte arbeidsprestaties dragen veel bij aan het behalen van organisatiedoelen.
Beoordelingscyclus
Om de competentieontwikkeling van een werknemer in kaart te brengen en te monitoren, kan uw organisatie een beoordelingscyclus opzetten. Hierbij vinden er periodiek persoonlijke gesprekken plaats tussen de werknemer en een leidinggevende. Deze gesprekken gaan over de werknemer, het werk, ambities, collega’s, kortom over alles wat iemand bezighoudt in en rond zijn werk.
Gesprekstypen
In het kader van de beoordelingscyclus zijn er twee gesprekstypen te onderscheiden:
- Het functioneringsgesprek: dit gesprekstype gaat vooral over werkbeleving en groeikansen. In deze gesprekken kan de werknemer zelf richting geven aan zijn ontwikkeling en heeft de leidinggevende een coachende rol. Kenmerkend voor dit type gesprek is het tweerichtingsverkeer: de werknemer en leidinggevende wisselen op basis van gelijkwaardigheid van gedachten. Een afgeleide van dit type gesprek is het coachingsgesprek.
- Het beoordelingsgesprek: dit gesprekstype draait om een formele beoordeling van het functioneren van de werknemer. In dit gesprek is er meestal sprake van eenrichtingsverkeer: de leidinggevende geeft een beoordeling en de werknemer hoort het verhaal aan.
Kenmerkend voor een beoordelingsgesprek is de ‘top-down’-verhouding tussen de leidinggevende en de werknemer. In de praktijk heeft ook het beoordelingsgesprek echter ten doel de ontwikkeling, motivatie en prestaties van de werknemer te verbeteren.