3.8. Projectmatig creëren toepassen
Ook bij het toepassen van de methode kijkt u naar de vier verschillende kanten van projectmatig creëren.
HET
De harde kanten van een project doen er voor de directie het meest toe. Aan de meetbare zaken als tijd, kwaliteit en budget kan de directie het succes voor de organisatie aflezen. Zorg dat u dit soort onderdelen meeneemt in uw projectplan, zodat u het project (ook) in cijfers kunt rapporteren achteraf. Neem ook risicofactoren op in het plan, zodat u die snel kunt beheersen als dat nodig blijkt.
WIJ
Projecten tot een goed einde brengen, gebeurt als team. Ieder individu dat meewerkt aan het project moet dus iets toevoegen aan het beoogde resultaat. Het succes van een project begint met het samenstellen van een goed team. Daarbij moet u kijken naar kennis en vaardigheden, maar ook naar hun rol in het team. Zo kan iemand met wat minder kennis van zaken, maar een sterk intern netwerk een heel nuttige aanvulling zijn.
Gedeelde waarden
Ook belangrijk zijn gedeelde waarden. Is iedereen bereid om buiten werktijd beschikbaar te zijn als het nodig is? Komt iedereen afspraken na en nemen ze verantwoordelijkheid als dat niet lukt? Kunnen en durven projectleden elkaar aan te spreken op wat er niet goed gaat? Dit zijn voorbeelden van voorwaarden om als projectteam succesvol te opereren.
IK
Om invulling te geven aan de IK-kant moet u projectleden selecteren die een nuttige bijdrage kunnen leveren aan het project, maar ook andersom. Het project moet ook bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van het teamlid. Belangrijke factoren bij het selecteren van projectleden zijn hun competenties, hun motivatie om deel te nemen aan het project en daar een succes van te maken, en hun persoonlijke ontwikkeling. Dat laatste kan bijvoorbeeld worden gekoppeld aan een persoonlijk ontwikkelplan (POP) of een persoonlijke doelstelling gekoppeld aan het functioneringsgesprek.
ZIJ
Stel altijd een opdrachtgever aan. Kenmerkend voor projectmatig creëren is dat er een opdrachtgever is. Zijn rol is om de tegenspeler te zijn van de projectleider, maar ook om groen of rood licht te geven aan het project. De opdrachtgever is meestal het hoofd van de afdeling die het budget beschikbaar stelt en profijt heeft van de projectresultaten. Betrek de opdrachtgever bij het project, ook als dat een uitdaging blijkt.
Tijdgebrek
Sommige opdrachtgevers bijven op afstand, bijvoorbeeld vanwege tijdgebrek of omdat ze niet de zondebok willen zijn als het project faalt. Een goede projectleider houdt de opdrachtgever bij de les.
Belanghebbenden
Breng ook in kaart wie in de organisatie allemaal (in)direct met het projectresultaat te maken krijgen. Deze personen zullen een mening hebben en zich wellicht zelfs met het project gaan bemoeien. Dat kan positief zijn, maar ook negatief. Zorg dus dat u alle belanghebbenden in het vizier heeft.