1. Communiceren
Communicatieve vaardigheden zijn onontbeerlijk binnen een organisatie. Of het nu een leidinggevende is die met zijn werknemers communiceert of de OR die een boodschap wil overbrengen aan de achterban. Wie twijfelt over de beste manier om te handelen in een bepaalde setting kan een communicatiemodel toepassen om te beslissen hoe de situatie aan te pakken.
In dit hoofdstuk passeren vijf modellen de revue die uw communicatievaardigheden kunnen versterken. Zo leest u in dit hoofdstuk hoe u beter kunt samenwerken door communicatiestijlen te herkennen. Er komen daarnaast technieken aan bod om met iedereen in de organisatie een gesprek te voeren op het juiste niveau.
Zo vraagt conflicthantering om sterke communicatievaardigheden, net als het voeren van feedbackgesprekken. Beide kunt u op basis van de modellen in dit hoofdstuk op de juiste manier aanpakken.
Tools scherpen de communicatie aan
Op rendement.nl/mtdossier vindt u verdiepende content over communicatie. U treft bijvoorbeeld content aan die u helpt een plan op te stellen als u intern moet communiceren. Ook kunt u een artikel lezen over haperende interne communicatie. Een andere tool kunt u dan weer inzetten om de pijnpunten in de interne communicatie bloot te leggen.