1.10. Wat is de feedbackboodschap?
De feedbackboodschap biedt structuur voor het geven van goede feedback. Het is gebruikelijk om twee soorten feedback te geven:
- Complimenterende feedback: mensen groeien in hun zelfvertrouwen en in hun functioneren als zij complimenten krijgen.
- Opbouwende feedback: het delen van wat storend is in het gedrag van een ander. Alleen dan heeft deze een eerlijke kans om zich aan te passen. Als niemand het uitspreekt, weet de ander het niet en blijft de irritatie.
Complimenterende feedback
Positieve feedback komt het werk ten goede. De meeste werknemers worden hierdoor extra gemotiveerd. Een team dat vertrouwen in elkaar heeft en elkaar waardeert, kan veel aan. Complimenteren is een cruciaal element van waarderen. Velen krijgen een compliment echter moeizaam over hun lippen.
Opbouwende feedback
Te vaak wordt iets wat iemand dwarszit niet uitgesproken, bijvoorbeeld uit angst om de ander te kwetsen, of omdat er geen rustig moment was om het te bespreken. Het gevaar dat ontstaat als u dit nalaat, is dat u het geven van feedback steeds weer uitstelt tot de volgende dag.
De drempel wordt dan echter hoger, omdat bijvoorbeeld een specifiek voorval dan alweer te lang geleden lijkt. De feedback wordt dan niet geuit, maar ingeslikt. Als degene aan wie u de feedback wilde geven een tijdje later hetzelfde gedrag vertoont, is het vorige voorval nog niet uit uw geheugen. Hierdoor neemt het steeds grotere vormen aan. De kans is groot dat uw feedback hierdoor ongenuanceerder en buiten proportie overkomt.
Het 4G-model
Met het toepassen van de feedbackboodschap, ook wel bekend als het 4G-model, kunt u zich goed voorbereiden op een feedbackgesprek.
- Gedrag: benoem zo concreet en specifiek mogelijk het gedrag dat u zelf heeft gezien of gehoord.
- Gevoel: wat is het gevoel dat dit gedrag bij u teweegbracht?
- Gevolg: welk gevolg heeft dit (op anderen) gehad?
- Gewenst: welk gedrag zou de werknemer in de toekomst moeten vertonen?
Ezelsbruggetje
Als u een medewerker op iets aanspreekt, is het niet de bedoeling om alle vier de G’s letterlijk met hem door te nemen. Het model is slechts een ezelsbruggetje dat helpt bij het voorbereiden en formuleren van de boodschap. U zult merken dat met name de tweede en de derde G vaak met elkaar samengaan. Het is ook prima om de volgorde van de G’s om te draaien. Het belangrijkste is dat de boodschap duidelijk overkomt en dat u het model gebruikt ter voorbereiding.