8.1 Afstand tot de achterban verkleinen
diversiteit
U zult altijd rekening moeten houden met diversiteit in de achterban. Sommige groepen uit de achterban zijn lastiger te bereiken dan andere, vanwege een fysieke afstand of andere factoren. Het is verstandig om daar als OR af en toe bij stil te staan, en te bedenken hoe u die afstand kunt verkleinen.
Verschillende locaties
locatie
bereiken
U vertegenwoordigt soms werknemers die verspreid over verschillende locaties werken. Dan is er sprake van een fysieke afstand. Die afstand ontstaat ook in situaties waarin de hele organisatie wel op één terrein zit, maar afdelingen in verschillende gebouwen werken en er weinig onderling contact is. Dit soort situaties maken het voor de OR lastiger om iedereen in de organisatie te bereiken met zijn communicatie-uitingen. De OR is dan minder zichtbaar en het risico bestaat dat werknemers van een bepaalde locatie ondervertegenwoordigd zijn in de ondernemingsraad.
Waar vergadert u als er fysieke afstand is tussen de leden? U kunt de locatie rouleren, zodat alle leden een keer op hun eigen locatie overleg hebben. Combineert u die overlegmomenten met achterbanactiviteiten, dan verbetert ook de zichtbaarheid van uw OR.
Werknemers buiten de deur
buiten de deur
Soms heeft de OR of PVT een achterban die altijd op pad is. Denk maar aan bouwvakkers, buitendienstmedewerkers, adviseurs, hoveniers, chauffeurs, wegwerkers, thuiszorgmedewerkers, enzovoort. Dat deze werknemers vooral buiten de deur werken, hoeft overigens helemaal niet te betekenen dat deze groepen ondervertegenwoordigd zijn in de OR. Het tegendeel is soms juist het geval! Desondanks moeten u en uw collega-OR-leden vaak al uw creativiteit gebruiken om zichtbaar te worden en te blijven bij deze werknemers. Dit geldt in het bijzonder als deze werknemers niet in de raad vertegenwoordigd zijn.
Andere factoren
parttimer
allochtone werknemers
Soms ontstaat afstand door andere factoren. Sommige groepen werknemers zijn nou eenmaal lastiger te bereiken. Parttimers of jonge nieuwkomers met flexcontracten voelen zich misschien minder betrokken bij de werkzaamheden van de ondernemingsraad omdat ze niet weten of ze lang in de organisatie zullen blijven. U kunt ook een zware dobber hebben aan het bereiken van allochtone werknemers. Taal- en cultuurverschillen kunnen tot problemen leiden.
Het is ook niet in alle culturen gebruikelijk om hardop te klagen over de organisatie of slechte werkomstandigheden. Sommige niet-Nederlandse werknemers kaarten problemen daarom misschien minder snel aan bij de ondernemingsraad.
Taal niet goed beheersen
onbegrip
Werknemers die het Nederlands (nog) niet goed beheersen, begrijpen berichten van de OR niet goed, en weten daardoor ook niet wat de OR voor hen kan betekenen. Ook zijn ze waarschijnlijk niet bekend met het hele medezeggenschapsconcept. Er kan ook onbegrip ontstaan tussen een allochtone groep werknemers en de OR, doordat zij vanwege cultuurverschillen niet dezelfde onderwerpen belangrijk vinden.
Taalobstakel overwinnen
taal
Taal is vaak een lastig obstakel. U moet zich realiseren dat naast de mensen die het Nederlands nog niet beheersen, anderen werken, die veel beter met de taal uit de voeten kunnen. Probeer via deze mensen ingangen te vinden en zo met meer mensen in gesprek te komen. Heeft u een netwerk van contactpersonen in de organisatie, neem dan werknemers uit deze groepen hierin op.
Tolk
vakbonden
Heeft uw OR te maken met werknemers die helemaal geen Nederlands spreken en vindt u het belangrijk dat de OR met hen communiceert, dan bent u aangewezen op een tolk. U kunt hierover eens met uw bestuurder spreken, die heeft hiermee natuurlijk ook te maken. Heeft hij nog geen tolk in de arm genomen, neem dan contact op met één van de vakbonden. Zij weten welke tolken goed en betrouwbaar zijn.
Contact verbeteren
verbeteren
intranet
Uw ondernemingsraad moet zich niet alleen bewust zijn van de groepen die lastig te bereiken zijn, maar ook energie steken in het verbeteren van het contact. Dat kan bijvoorbeeld door:
- te onderzoeken welke onderwerpen de moeilijk bereikbare groepen belangrijk vinden en daar extra aandacht aan te besteden;
- actief op werknemers af te stappen om hen beter te leren kennen en te laten merken dat de OR ook voor hen van betekenis kan zijn;
- goed na te denken over geschikte communicatiemiddelen (bijvoorbeeld intensief gebruik van e-mail en intranet in een organisatie waar werknemers veel op pad zijn).