U bent hier

7. OR-kandidaten werven

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

Uw ondernemingsraad heeft niet alleen actieve werknemers nodig om u te helpen bij het OR-werk; uw OR moet ook nieuwe OR-leden zien te vinden. Uw huidige OR-collega’s kunnen of willen namelijk misschien niet altijd als OR-lid aanblijven. De OR-verkiezingen zijn daarom altijd een belangrijke periode voor de OR. Er is veel communicatie met de achterban, want u wilt de werknemers natuurlijk ook overtuigen om te stemmen op hun favoriete OR-kandidaat.

kieslijst

De communicatie bestaat in de campagneperiode globaal uit twee onderdelen: het aantrekken van kandidaten voor de kieslijst en het stimuleren van werknemers om op die kandidaten te stemmen. Dit hoofdstuk gaat in op de vraag hoe de OR gedurende beide fasen van de campagne te werk kan gaan.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt voor veel zaken, en zeker ook voor OR-verkiezingen. Een jaar van tevoren al bezig zijn met de komende verkiezingen klinkt misschien wat vroeg, maar is het zeker niet. Volgens artikel 12 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) treden de OR-leden om de drie jaar tegelijkertijd af. Het is echter...
Een verkiezingscampagne heeft over het algemeen twee belangrijke doelen: nieuwe OR-kandidaten vinden en werknemers stimuleren te gaan stemmen. In paragraaf 7.1 las u over het plannen en voorbereiden van die campagne­onderdelen, deze paragraaf gaat in op de inhoudelijke aanpak. Potentiële kandidaten overtuigen In de beginfase van de campagne is het...
Heeft uw ondernemingsraad helder voor ogen wat de campagneboodschap wordt, dan is de vraag welke communicatiemiddelen worden gebruikt om die boodschap over te brengen. De drie sleutelwoorden bij het kiezen van communicatiemiddelen zijn: zichtbaarheid, bereikbaarheid en diversiteit (zie hoofdstuk 4 en 5). Zorg ervoor dat u de achterban niet...