5. Heldere communicatie
In de vorige hoofdstukken heeft u gelezen over het belang van het zichtbaar maken van uw OR en het raadplegen van de achterban. Om de relatie met uw achterban te verstevigen, moet u het contact met de achterban aangaan: tijd voor gepaste communicatie! Ga niet lukraak aan de slag, maar bedenk welke communicatiemiddelen u het beste voor welk type communicatie kunt gebruiken.
zichtbaar
Om goed en gestructureerd te communiceren met de achterban, moet u eerst nagaan wat al goed gaat en wat moet veranderen. Is uw OR zichtbaar en bereikbaar genoeg? Zo niet, wat kunt u doen om dat te verbeteren? Welke informatie moet de OR naar de achterban communiceren? En welke communicatiemiddelen zijn daarvoor te gebruiken?
Plan maken
mix
Heeft u antwoord op die vragen, dan is de volgende stap om een communicatieplan (zie paragraaf 5.2) op te stellen. Met een gestructureerde aanpak en een mix van digitale middelen en schriftelijke vormen heeft uw OR de meeste kans om alle werknemers te bereiken.
Onthoud dat digitale middelen lang niet iedereen aanspreken en dat niet alle werknemers gebruikmaken van de computer. Denk bijvoorbeeld aan werknemers in de huishoudelijke dienst of de keuken. Gebruikt u alleen intranet in uw communicatie, dan zult u deze groep niet bereiken.