U bent hier

5.3 Doelgroep: jongeren bij de OR betrekken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

generatie

De achterban betrekken bij OR-zaken kan een pittige klus zijn en dat geldt al helemaal voor het betrekken van jongeren. De nieuwe generatie werknemers heeft namelijk eigen wensen en verwachtingen en vraagt om een andere benadering dan de oudere garde. Gelukkig heeft u verschillende communicatiemiddelen tot uw beschikking om ‘de jonkies’ voor de OR te winnen.

Digitale wereld

swipen

U kunt verschillende communicatiemiddelen inzetten om uw OR ‘een verjongingskuur’ te geven. Zo bereikt u jongeren beter met digitale middelen dan met analoge. U heeft te maken met werknemers die opgegroeid zijn in een digitale wereld: e-mail, smartphone, swipen en online shoppen: het is voor hen allemaal vanzelfsprekend.

Opvallend

video

Benader en enthousiasmeer potentiële OR-leden dus niet met een papieren memo of personeelsmagazine, maar stel een mooie digitale nieuwsbrief samen waarin u – eventueel ondersteund met afbeeldingen of een video – uit de doeken doet waarmee uw OR zich bezighoudt. Stuur ook eens een e-mail met een opvallende kop, een stelling en de optie om via stemknoppen voor of tegen te stemmen. Een digitale aanpak helpt ook om het imago van de OR op te krikken.

Passen OR-werkzaamheden door tijdgebrek en andere prioriteiten niet in het plaatje van jongeren, wees dan flexibel. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid om niet structureel OR-lid te worden, maar om per vraagstuk mee te denken. Dit kan via intranet.

Evenement

organiseren

Voor jonge werknemers die wel geïnteresseerd zijn in OR-werkzaamheden, maar zich er niet echt een beeld van kunnen vormen, kunt u een evenement organiseren. Gewoon op kantoor en met een hapje of drankje, zodat aanwezigheid niet te veel moeite vergt. Tijdens deze bijeenkomst informeert u potentiële OR-leden over het belang van uw OR, wat uw OR allemaal doet en hoe werknemers zich kandidaat kunnen stellen.