U bent hier

7.3 Campagne voeren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

boodschap

Heeft uw ondernemingsraad helder voor ogen wat de campagneboodschap wordt, dan is de vraag welke communicatiemiddelen worden gebruikt om die boodschap over te brengen. De drie sleutelwoorden bij het kiezen van communicatiemiddelen zijn: zichtbaarheid, bereikbaarheid en diversiteit (zie hoofdstuk 4 en 5). Zorg ervoor dat u de achterban niet overstelpt met informatie, maar gebruik wel zo veel mogelijk kanalen.

Hulp

bijdragen

OR-leden hoeven het campagne voeren niet helemaal alleen te doen. Waarschijnlijk is dat zelfs een onmogelijke opgave: de OR kan zelf nooit alle hoeken van de organisatie bereiken. Het is dus slim om eens na te denken over het inschakelen van hulp. De OR-leden blijven de harde kern van de campagne vormen, maar daaromheen kunnen allerlei andere mensen een steentje bijdragen: vakbondsleden, werknemers die actief zijn (geweest) voor de OR, werknemers voor wie de OR in het verleden is opgekomen, enzovoort.

Sommige werknemers zijn een enorme aanwinst, omdat ze vanuit hun functie op veel verschillende afdelingen komen. Denk aan collega’s van de postkamer of technische dienst. Zij hoeven niet overal een campagnepraatje af te steken, maar kunnen wel affiches of folders verspreiden.

Drempel wegnemen

ongemakkelijk

Met velen campagne voeren heeft nog een voordeel: de drempel voor OR-leden wegnemen die zich ongemakkelijk voelen bij het campagne voeren. Niet iedereen is ervoor in de wieg gelegd. Maar als een grote groep mensen zich actief bezighoudt met de campagne, inclusief werknemers van buiten de OR, is het voor iedereen gemakkelijker over aarzelingen heen te stappen. Hoe meer mensen meewerken, hoe gewoner campagne voeren wordt.

Creatieve campagne

e-mail

verkiezingskrant

Uw OR kan naast kanalen als de OR-nieuwsbrief, het intranet, e-mail en het prikbord (bijvoorbeeld in de kantine) ook allerlei creatieve middelen inzetten. De campagnevoerders kunnen bijvoorbeeld een slogan bedenken en deze op ­T-shirts laten afdrukken. Andere ideeën zijn om een speciale verkiezingskrant uit te brengen, verkiezingsbijeenkomsten te organiseren of een tentoonstelling op te zetten. Een aantal ludieke acties zijn leuk, maar uw ondernemingsraad moet het natuurlijk niet té bont maken. Enkele goed doordachte en uitgevoerde acties werken beter dan een heleboel halfbakken activiteiten.

Betere bereikbaarheid

spreekuren

De OR moet altijd bereikbaar zijn voor werknemers, maar tijdens de campagneperiode is het handig om extra goed bereikbaar te zijn – en er ook goed met de achterban over te communiceren waar en wanneer de OR bereikbaar is. Denk aan ruimere tijden waarbinnen het algemene telefoonnummer van de raad bereikbaar is, extra spreekuren, speciale verkiezingsbijeenkomsten en nog beter de binnenkomende e-mail in de gaten houden.

Houding bestuurder

stimulans

Om een goede, intensieve campagne te voeren, is steun van de bestuurder essentieel. Is hij enthousiast, en helpt hij zelfs actief mee aan het promoten van de komende verkiezingen, dan is dat voor werknemers een extra stimulans om zich verkiesbaar te stellen of te gaan stemmen. Denk hierbij aan een interview met de bestuurder in het personeelsblad of de OR-nieuwsbrief over het belang van medezeggenschap in de organisatie.

Plannen voorleggen

sober

budget

steun

Vindt de bestuurder het onzin om met toeters en bellen de verkiezingen in te gaan, dan zit er voor de ondernemingsraad vaak niets anders op dan de communicatie sober te houden. De ondernemingsraad moet in ieder geval duidelijke afspraken maken over de activiteiten die zullen plaatsvinden in de aanloop naar de verkiezingen. Dit kan door de plannen vooraf aan de bestuurder voor te leggen. Denk hierbij aan:

  • budget, als de plannen het besteedbare budget van de OR te boven gaan;
  • hulp van de afdeling communicatie, bijvoorbeeld bij het vormgeven en drukken van een verkiezingskrant;
  • steun van leidinggevenden, bijvoorbeeld als de OR werkoverleggen wil bijwonen of krantjes of pamfletten wil ronddelen. Steun van leidinggevenden is ook nodig als OR-leden extra tijd nodig hebben voor de campagne.