1.2 Werknemers hebben minder hulp nodig
rechten
Op landelijk niveau hebben werknemers een minimum aan rechten gekregen. Dat is in belangrijke mate de verdienste van de werknemersvereniging (lees: vakbonden). De overheid is scheidsrechter voor een aantal spelregels op het gebied van werk, zoals het minimumloon, de arbeidstijden en regelingen bij ziekte en werkloosheid. Hierdoor is minder strijd nodig tussen werkgevers en werknemers. Het teruglopende aantal leden van de vakbeweging ondersteunt die gedachte. Kijk maar eens hoeveel leden uw vakbond nu telt in relatie tot tien jaar terug.
ontwikkelingen
De strijd tussen werkgever en werknemer is ook minder relevant door twee ontwikkelingen in de economie: globalisering en de kenniseconomie.
Globalisering houdt in dat de wereldwijde economie steeds sterker onderling is verbonden. Het openstellen van grenzen maakt dat we goederen en diensten veel makkelijker kunnen verspreiden.
1.2.1 Globalisering
Door de globalisering moet uw organisatie met steeds meer concurrenten rekening houden. Meer concurrentie betekent ook dat veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Dat daagt uw organisatie uit om zich snel aan te passen aan zijn omgeving. Uw bestuurder kan deze complexiteit in zijn eentje nauwelijks overzien. Laat staan dat hij voor alle werknemers in uw achterban kan bedenken wat zij precies moeten doen. Een succesvolle organisatie vraagt van werknemers dat zij niet alleen opdrachten uitvoeren, maar ook op een positieve manier invloed uitoefenen op veranderingen.
In een kenniseconomie komt economische groei voort uit kennis die de plaats inneemt van arbeid en natuurlijke bronnen. De innovatie van de kenniseconomie stimuleert de economische groei. Nederland is bij uitstek een kenniseconomie; in 2016 zelfs innovatieleider in Europa.
1.2.2 Kenniseconomie
innovatie
In de huidige kenniseconomie zijn de werknemers het belangrijkste kapitaal van uw organisatie. De innovatie in uw organisatie is afhankelijk van de kennis en de creativiteit van u en uw collega’s. Het zijn tenslotte uiteindelijk de werknemers die invulling geven aan innovatie en daarmee grotendeels verantwoordelijk zijn voor het succes van de organisatie. Eén bestuurder zou in zijn eentje nauwelijks alle ontwikkelingen en innovatie kunnen sturen in een organisatie.Een werknemer die gelijk is aan zijn werkgever heeft het niet nodig dat anderen het voor hem opnemen. Hij gaat het gesprek zelf aan of gaat met zijn kennis elders aan de slag.